Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Aprendre colcant. Projecte de mobilitat de l’IES Felanitx

M. Antònia Caldentey Grimalt

Resum


L’article descriu una proposta d’innovació consistent a fomentar la mobilitat sostenible entre la
comunitat educativa de l’IES Felanitx mitjançant l’ús de la bicicleta. Els objectius del projecte
són reduir el caos circulatori que hi ha diàriament a l’entrada i sortida de l’institut i alleugerir la
contaminació ocasionada pels vehicles de motor que hi acudeixen. Es desenvolupen tres
actuacions diferents: «La bicicleta en Educació Física», adreçada als alumnes de 1r i 3r d’ESO
i 1r de batxillerat; «Circuit natural», activitats realitzades en circuits naturals, i «Amb bici pertot»,
foment de l’ús de la bici entre personal docent i no docent del centre. Cadascuna de les
actuacions compta amb una metodologia de treball determinada. En termes generals, ha calgut
desenvolupar protocols d’actuació amb relació a la seguretat (posada a punt de la bicicleta, ús
del casc, coordinació abans de cada sortida amb els serveis de policia local, etc.), els signes
vials (normativa de circulació per carretera i zones urbanes) i la lectura d’instruments
d’orientació (mapes, plànols, etc.). Els resultats d’aquesta innovació afavoreixen una millora de
la qualitat de vida dels alumnes gràcies a l’adquisició d’un hàbit saludable; el foment de l’ús
d’un mitjà de transport que respecta el medi ambient; la reducció del caos circulatori que
s’origina diàriament; la incidència en els temes transversals d’educació per a la salut i el medi ambient, i la valoració i descobriment del paisatge, l’arquitectura, l’entorn i les característiques
més rellevants de la ciutat de Felanitx.

Text complet: PDF