Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Fomentant la pràctica reflexiva col·lectiva en els centres educatius: cap a un nou paradigma de l’assessorament a centre

Olga Esteve Ruescas, Zinka Carandell Gottschewsky

Resum


Està comprovat que, entre les diferents modalitats de
formació del professorat, aquelles que es desenvolupen
en el si d'un col·lectiu, en interacció entre els mateixos
docents i dirigides a la consecució d'un objectiu
comú compartit, es manifesten com les més adequades.
D'aquí la importància de la formació interna en
centre. Cal tenir, però, en compte que aquest tipus de
procés només és realment efectiu si, d'una banda, es
porta a terme d'una forma sistematitzada i de l'altra,
si el mateix grup-centre és capaç de fer un autoseguiment
del procés de millora. Per això és necessari
dotar als centres amb eines perquè siguin capaços de
posar en marxa cicles reflexius complerts que els permeti
no només buscar alternatives realistes de millora
sinó també a executar-les i autoavaluar-les. En aquest
sentit, des de la funció assessora es tractaria d'ajudar
al centre a convertir-se en una organització que aprèn,
en una comunitat de pràctica.

Text complet: PDF