Cinema i educació: desconeguts, rivals o aliats?
PDF
PDF (Español (España))


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Ferrés, Joan. “Cinema i educació: desconeguts, rivals o aliats?”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 39, pp. 13-29, https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165592.


Resum

El cinema és un art social. No podem restringir-lo a una activitat destinada a entretenir o a divertir sinó que ha esdevingut un mitjà d'expressió, de comunicació, de reflexió, de denúncia i, per tant, un mitjà educatiu de la societat. La gran revolució que ha suposat representa la superació de la lectura/escriptura com a únic vehicle d'informació. En la societat contemporània rebem la major part de la informació mitjançant el llenguatge audiovisual, i el cinema amb tots els seus formats actuals és el gran protagonista dels formats de comunicació i d'expressió del moment.

Paraules clau

aprenentatge, comunicació audiovisual, eina educativa, emoció, infància, seducció aprendizaje, comunicación audiovisual, emoción, herramienta educativa, infancia, seducción
PDF
PDF (Español (España))

Referències

Arnheim, R. (1971), El pensamiento visual. Universitaria. Buenos Aires.

Blanco Castilla, F. (1933), El cinema educativo. Actualidades Pedagógicas. Madrid.

Braidot, N. P. (2005), Neuromárketing. Neuroeconomía y negocios. Puerto Norte-Sur, S. L. Madrid.

Carter, R. (2002), El nuevo mapa del cerebro, RBA Libros (Col. Integral). Barcelona.

Corominas i Casals, A. (1999), La representació de la infància en el cinema espanyol (Tesi Doctoral). Universitat de Barcelona. Barcelona.

Damasio, A. (2005), En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Crítica. Barcelona.

Damasio, A. (1996), El error de Descartes. La emoción, la razón y el cerebro humano. Crítica, Grijalbo Mondadori, S. A. (Col. Drakontos). Barcelona.

Eco, U. (1990), Apocalípticos e integrados. Lumen. Barcelona.

Fernández Cuenca, C., "Promio y los primeros pasos del cine en España", a Cuadernos de la Filmoteca Nacional de España, 1959, n. 1, Madrid.

Ferrés, J. (2008), La educación como industria del deseo. Un nuevo estilo comunicativo. Gedisa. Barcelona.

García Fernández, E. (1985), Historia del cine en Galicia. Editorial La Voz de Galicia, S. A. A Coruña.

Gubern, R. (1971), Historia del cine (2 vols.). Ediciones Danae (Col. Ediciones de bolsillo). Barcelona.

Gubern, R. (1976), «Poder y miseria de la retórica publicitaria», a Pignotti, L. La supernada. Ideología y lenguaje de la publicidad. Fernando Torres. Valencia.

Lacroix, M. (2005), El culte a l'emoció. Atrapats en un món d'emocions sense sentiments. Edicions La Campana. Barcelona.

Ledoux, J. (1999), El cerebro emocional. Editorial Ariel y Editorial Planeta (Col. Documento). Barcelona.

Leprohon, P. (1971), Historia del cine. Ediciones Rialp, S. A. Madrid.

Maturana, H. (1997, 7ª ed.) Emociones y Lenguaje en Educación y Política. Dolmen Ediciones. Santiago de Chile.

Maturana, H.; Bloch, S. (1998, 2ª ed.), Biología del Emocionar y Alba Emoting. Respiración y emoción. Dolmen Ediciones.

Santiago de Chile. McLuhan, M. (1969), La comprensión de los medios como extensiones del hombre. Editorial Diana. México.

Méndez Leite, F. (1965), Historia del cine español. Rialp. Madrid.

Michel, G. (1990), Para leer los medios. Prensa, radio, cine y televisión. Trillas. México.

Postman, N., Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l'epoca del «show-business». Llibres de l'índex (Col. Els senyals), 1990 (Versió castellana: Divertirse hasta morir. Ediciones de la Tempestad, 1991) Barcelona.

Punset, E. (2005), El viaje a la felicidad. Las nuevas calves científicas. Destino. Barcelona.

Punset, E. (2006), El alma está en el cerebro. Radiografía de la máquina de pensar. Santillana. Madrid.

Ratey, J. J. (2003), El cerebro: manual de instrucciones. Grupo Editorial Random House Mondadori, S. L. Barcelona.

Sánchez Noriega, J. L. (1998), Comunicación, poder y cultura. Nosa y Jara Editores. Móstoles (Madrid).

Sartori, G. (1998), Homo videns. La sociedad teledirigida. Santillana S.A. Taurus (Col. Pensamiento). Madrid.

VV.AA. (2000), Documento para el diseño de un canal temático educativo. Ministerio de Educación y Cultura (document policopiat). Madrid.

Vilches, L. (1993), La televisión. Los efectos del bien y del mal. Paidós (Col. Paidós Comunicación). Barcelona