Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Film as a source for historical enquiry in education. Research methods and a case of study: film adaptations of Pinocchio and theri reception in Italy

Simonetta Polenghi

Resum


L'article té la finalitat d'indagar quin tipus d'investigació es pot dur a terme per fer
servir les pel·lícules en l'àmbit historicoeducatiu. En la primera part es proporcionen
dades per a una anàlisi quantitativa i qualitativa de les fonts fílmiques, subratllant la
importància del tema de la recepció i de l'embolcall emotiu de l'audiència. Després
s'investiga el cas de la transposició fílmica d'un clàssic de la literatura infantil, Les
aventures de Pinotxo, examinant l'adherència i la distància de quatre obres pel que fa
a la novel·la: Disney (1940), Comencini (1972), Benigni (2002) i Sironi (2009). La
primera i la tercera van néixer com a pel·lícules per al cinema, la segona i la quartasón sèries de televisió transmeses per la primera cadena nacional italiana. L'anàlisi evidencia
la discràsia entre els judicis de la crítica i l'èxit de públic. Es proposen, després,
com a documents les ressenyes dels espectadors a la web per provar la importància de
l'embolcall emotiu de l'audiència infantil.

Text complet: Text complet