Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La imagen de la escuela en la primera etapa del cine español del franquismo: autarquía, patriotismo y nacionalismo (1939-1950)

Valeriano Durán Manso, Pablo Álvarez Domínguez

Resum


Les pel·lícules emmarcades en el context de l'aula són una font important per a
l'estudi de la història de l'educació, per la seva capacitat per reflectir de manera fidel
o idealitzada, el període al qual pertanyen. En aquest sentit, el cinema espanyol produït
durant els primers anys del règim franquista (1939-1950) permet conèixer com
era la indústria fílmica del moment, però també com era la societat i com el règim
pretenia que fos. Autarquia, patriotisme, anticomunisme, falangisme i nacionalcatolicisme
determinaren la producció cinematogràfica d'aquesta primera etapa i així esmanifesta en pel·lícules ambientades en entorns educatius. Aquest treball pretén valorar
una part important del patrimoni cinematogràfic espanyol i explorar les particularitats
del tipus d'educació present en les primeres pel·lícules de la dictadura franquista.
Per fer-ho, són analitzades ¡A mí no me mire usted! (1941), Forja de almas (1943) i
Pequeñeces (1950), pertanyents a diversos gèneres i centrades en diferents estrats socials.
Des d'aquestes consideracions, aquest treball pretén reflexionar sobre la imatge de
l'escola franquista mitjançant l'anàlisi d'algunes de les pel·lícules més representatives
d'aquest període.

Text complet: Text complet