Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Informació sobre els autors dels articles

Carme Sala Sureda, Enric Vilaplana Lapena

Resum


Seguint la cerca de records sobre la recuperació de la pràctica escolar fonamentada
en el llegat ideològic i didàctic de Freinet durant el postfranquisme a Catalunya, presentem
aquest recull testimonial amb la pretensió de fer unes pinzellades sobre la situació
històrica de l'important canvi polític que s'albirava després de la mort del dictador; els
agents i fets que hi van intervenir, i les propostes reivindicatives i reconstructores de
democràcia en totes les esferes socials. Centrant-nos en el sector educatiu, esmentem la
recuperació de l'excel·lent tradició pedagògica del nostre país amb la creació de l'Associació
de Mestres Rosa Sensat per donar impuls a la formació de mestres amb nova mentalitat
pedagògica i didàctica; l'estructuració i organització del grup territorial Freinet, que
fomentava el treball cooperatiu entre alumnes, escoles, territoris i moviments d'uns altres
països; l'organització sindical amb el naixement de comissions de mestres per impulsar i crear unes condicions de treball favorables al bon desenvolupament d'una escola pública
de qualitat; l'aposta d'algunes editorials (Laia, Avance, Cuadernos de Pedagogía...) per
aportar materials d'estudi; la multiplicació de serveis d'atenció a la infància i la lluita de
moltes escoles privades, nascudes com a alternativa a «les escoles nacionals franquistes»,
entre les quals hi havia les del grup Freinet, que formaven part del CEPEPC, per passar a la xarxa pública.

Text complet: Text complet