Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Governação e (re)educação institucional da infância portuguesa errante e infratora nos começos do séc. XX

Ernesto Candeias Martins

Resum


Tenim la intenció de fer un «cop d'ull sobre aquella infància» en dificultats socials
i/o conflicte social, en el camp de la Història (Social) de l'Educació i/o la Història
Social de la Infància. Analitzar historiogràficament aquesta «altra infància», que estava
en els marges de la normalitat social i del sistema educatiu, a principis del segle XX
a Portugal. Hi havia qüestions de regeneració i (re)educació d'aquesta infància i les
modalitats de govern en els internats (reformatoris) que obeïen a formes de racionalitat
i a contextos temporals propis, inserits en un moviment de reforma social, a partir
de finals del segle XIX. Tenint en compte els dispositius legals penals o la rehabilitació
social i legal i institucional dels menors, en aquest període històric, tractarem: la marginació
i la delinqüència de nens i joves com a objecte de la Història de l'Educació
Social, en relació amb les circumstàncies de desviació social i regulació legislativa (la Llei de protecció de la infància de 1911); l'acció social i reeducativa del mentor de
protecció tutelar de menors (Pe. Antonio de Oliveira); el règim disciplinari i el sistema
socioeducatiu en els establiments especials (Secció Preparatòria de l'Escola Reforma
Lisboa entre 1912-21).

Text complet: Text complet