Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Els Moviments de Renovació Pedagògica: construint la democràcia de les aules

Àngels Martínez Bonafé

Resum


Aquest article parla de les accions i el discurs del professorat autoorganitzat en
la Confederació de Moviments de Renovació Pedagògica, des dels darrers anys de la
dictadura a l'Estat espanyol. Presenta diverses estratègies de renovació pedagògica vinculades
al compromís amb la democratització real de la vida social en l'ensenyament:
primerament, en el treball de desarticular el franquisme a les escoles, instituts i universitats;
des de 1982, en els conflictes i negociacions amb la socialdemocràcia per al
desplegament de nous currículums i models de formació del professorat i, després,
en la resistència enfront de l'atac econòmic i ideològic del neoliberalisme. En l'anàlisi
d'aquest procés, hem de considerar també les aliances o els obstacles que aquests
col·lectius han trobat en la relació amb altres moviments socials, organitzacions o institucions
polítiques. Les fonts d'informació principals han estat els documents editats
en campanyes, congressos, materials didàctics, comunicats públics, etc., pels col·lectius de MRP de diferents territoris i per la Confederació Estatal de Moviments de
Renovació Pedagògica.

Text complet: Text complet