Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Unha Aproximación ao debate actual sobre cidadanía e o dereito á educación: lembrando a Giner

Eugenio Manuel Otero Urtaza

Resum


Ser un ciutadà lliure i actiu no és un assoliment aliè a un context en què cada
persona es pot educar en plenitud. Una ciutadania que té iniciativa i es mou amb un
conjunt de valors que estimem positius, no sorgeix d'un sistema educatiu descuidat.
L'educació és actualment un dret de tothom, sense restricció o minoració a cap col·
lectiu, però no n'hi ha prou a enunciar, necessitem que les generacions joves arribin a
desenvolupar-se activament en una comunitat i aprenguin a conviure amb altres grups
diferents del seu. En aquest article es fa una anàlisi de la construcció de la idea de la
ciutadania europea en la seva història recent, i es recupera el pensament de Francisco
Giner de los Ríos, especialment pel que fa a la seva idea de la «persona social», molt
útil per comprendre la naturalesa del que avui anomenem organitzacions no governamentals
i l'acció educadora que realitzen.

Text complet: Text complet