Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'Escola de Cecs, Sordmuts i Anormals de l'Ajuntament de Barcelona (1911-1939): Una experiència truncada

Ignasi Puigdellivol i Aguade

Resum


Les dècades dels anys vint i trenta a Barcelona, però també a altres parts de
Catalunya i Espanya, es van caracteritzar per una gran efervescència de la renovació
pedagògica que ha estat a bastament estudiada. Però potser no ho ha estat tant la
influència que aquesta vitalitat pedagògica va tenir en l'educació de la infància amb
discapacitat. Aquest article es proposa resseguir una experiència rellevant, l'Escola de
Cecs, Sordmuts i Anormals de Barcelona, que l'any 1919 es va instal·lar a Vil·la Joana,
alhora que experimentava una important reforma, i la creació del Laboratori annex
d'Estudis i Investigacions. En aquells moments l'Escola passà a ser una institució molt
vinculada a la renovació pedagògica que vivia el país i a tenir-hi una projecció que
arribà més enllà de les seves fronteres. Aquest article recupera la història d'aquesta
Escola, des dels seus orígens l'any 1800 fins que el final de la Guerra Civil truncà aquella renovació. Les fonts documentals amb les quals treballem permeten no només
una reconstrucció institucional de la vida del centre, sinó entrar amb detall en el seu
funcionament intern i pedagògic, sense estalviar-nos els conflictes interns ni els greus
esdeveniments viscuts durant la guerra.

Text complet: Text complet