Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

The School Museum as a Catalyst for a Renewal of the Teaching of History of Education. Practices and experiences from the University of Macerata (Italy)

Marta Brunelli

Resum


L'article explica i analitza les activitats educatives que, d'ençà de la seva creació, el
Museu escolar de la Universitat de Macerata ha desenvolupat posant una especial atenció
al públic format per estudiants, sobretot, universitaris. Com a resultat d'una síntesi
fructífera de les més recents orientacions de la història de l'educació, de l'ensenyament
de la història i, finalment, de l'educació patrimonial, l'educació basada en el patrimoni
històric educatiu ofereix l'oportunitat de repensar l'ensenyament de la història de
l'educació en si mateixa, des de molts punts de vista: d'una banda, enriquint en el sentit
més operatiu i participatiu les maneres de transmetre els continguts teòrics (és a dir, històrics) i metodològics de la disciplina; de l'altra, mitjançant la promoció de l'entorn
museístic com un laboratori per desenvolupar competències didàctiques transversals, que
són crucials per als educadors d'avui; i, finalment, fent la història de l'escola «tangible»
i més propera a un públic més ampli i, alhora, enfortint la importància i el paper de
l'educació en la societat.

Text complet: Text complet