Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Patrimonio, cultura material e innovación docente : Propuestas y experiencias

José Damián López Martínez, María José Martínez Ruiz-Funes, Pedro Luis Moreno Martínez, Ana Sebastián Vicente

Resum


En aquest treball ens centrem en els usos del patrimoni històric educatiu, catàlegs
comercials de material d'ensenyament i exposicions pedagògiques que difonen
la cultura material de centres docents i dels seus professors com a recurs didàctic en
contextos formatius per propiciar l'adquisició de competències. El patrimoni històric
educatiu aporta un alt potencial instructiu i educatiu, i pot ser una eina pedagògica
en el treball a l'aula per a diferents nivells i modalitats educatius. És un mitjà apropiat
per analitzar les cultures escolars (la del coneixement científic dels experts, la política
institucional i la dels docents); ens informa de la història i l'evolució de les disciplines
escolars i el seu codi disciplinari; és un indicador de processos de canvi, reformes i
innovacions; ens ajuda a conèixer el que foren les pràctiques educatives pretèrites, els
estils d'ensenyament i les metodologies docents a l'aula i ens permet aprofundir en el
coneixement i la interpretació del passat en l'àmbit escolar. Així mateix, permet ser
utilitzat com a estratègia didàctica per a una educació patrimonial que contribueixi a
l'adquisició i el desenvolupament de capacitats que generin el coneixement, la comprensió,
el respecte, la cura i la conservació del patrimoni.

Text complet: Text complet