Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'Assalt a la identitat catalana en els inicis del sistema educatiu franquista: un document inèdit

José Ramón López Bausela

Resum


L'article que presentem se centra en l'anàlisi de la «Ponencia sobre la enseñanza
de la lengua española en Cataluña», document inèdit trobat per l'autor a l'arxiu personal
de Pedro Sainz Rodríguez, ministre d'Educació del primer Govern dels revoltats
i ardent defensor, en la seva joventut, de la llengua i la cultura catalana. Aquesta
font documental representa una prova més que ja en plena Guerra Civil va haver-hi
iniciatives des de les altes esferes del poder central perquè la llengua castellana gaudís
a Catalunya d'una posició de privilegi, i l'escola fou el mitjà triat per potenciar i posar
en pràctica aquesta estratègia. El contingut d'aquest document representa, en definitiva,
un exponent clar de la incomprensió del fet diferencial català per part de les autoritats
del nou Estat, problema heretat fins als nostres dies, la principal manifestació del
qual és la intolerància cap a l'ús d'una llengua autòctona i, per tant, a la definició delmarc que determina el seu estatus d'oficialitat, la qual cosa ha donat lloc a un desencontre
institucional de conseqüències impredictibles. Les conclusions subratllen la
vigència d'aquesta estratègia del Govern central l'objectiu del qual és relegar la cultura
catalana i, per tant, la seva llengua autòctona, a la supremacia del castellà.

Text complet: Text complet