Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Referents per a una nova escola democràtica. La influència de la pedagogia italiana en els col·lectius de mestres durant la transició política a Catalunya i a Espanya

Antoni Tort i Bardolet, Maite Pujol i Mongay

Resum


El trànsit del franquisme cap a un règim democràtic va suposar la mobilització
d'amplis sectors educatius a la recerca de referents per a una escola que pogués deixar
enrere les imposicions i misèries d'una educació mediocre i autoritària. A mésde la recuperació de la pedagogia activa de l'època de la República espanyola i de les
experiències de resistència que es van produir en escoles públiques i privades durant
la dictadura, hi va haver grups de mestres i entitats cíviques que varen estar atents i
van incorporar propostes pedagògiques d'altres contextos que es veien idònies per a
la construcció d'una nova educació pública. A l'article s'analitzen les connexions existents
durant el període de transició política (dècades de 1970 i 1980) dels moviments
renovadors de l'educació a Espanya i, singularment a Catalunya, amb les experiències
pedagògiques, especialment en l'àmbit de l'educació infantil (scuole dell'infanzia), de
municipis i ciutats italians.

Text complet: Text complet