Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

"L'Escola que volem la concebem democràtica". Escoles democràtiques valencianes durant la transició

M. del Carmen Agulló Díaz

Resum


Les primeres experiències de democràcia de les escoles de terres valencianes durant
la transició es dugueren a terme en centres de titularitat privada, en cooperatives d'ensenyament,
que, per la seua identitat pròpia, facilitaren una organització assembleària
i l'adaptació del currículum al medi social i cultural. De manera simultània, els estils
democràtics i la valencianització dels projectes educatius s'aplicaren gradualment en la
xarxa pública. Les assemblees, les comissions mixtes, la direcció col·legiada, els consells
de centre i la introducció del valencià com a llengua vehicular i d'ensenyament
foren algunes de les pràctiques utilitzades. En aquest projecte de nova escola democràtica
i valenciana, el protagonisme va recaure en la participació activa de la comunitat
educativa, com a reflex de la força dels col·lectius socials, i es basava en les propostes
formulades pels moviments de renovació pedagògica, en especial de l'ACIES (moviment Freinet) i el Seminario de Pedagogía del Colegio de Doctores y Licenciados de
Ciencias y Letras de València.

Text complet: Text complet