Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Scuola Nuova e democrazia in Italia e in Europa

Maria Tomarchio, Gabriella d' Aprile, Viviana La Rosa

Resum


L'article reconstrueix les característiques i la naturalesa de la relació entre les pràctiques
innovadores de l'avantguarda educativa de l'ensenyament actiu, els processos
de democratització i el moviment de les Escoles Noves en el marc del procés de la
renovació de la cultura educativa italiana i europea a principis del segle xx. Aquest
àmbit d'investigació, encara poc desenvolupat a Itàlia, revisa el conjunt de connexions
que lliguen la renovació educativa italiana amb els processos d'expansió democràticade la instrucció, amb els horitzons de progrés de la nova pedagogia experimental i
amb l'evolució del paper de l'educació, entesa com una important força motriu per al
desenvolupament social, civil i econòmic de la societat. És una època amb nombroses
i significatives pràctiques educatives i pedagògiques que promouen els processos de
transformació i la reforma de l'escola, que maduren, en un sentit democràtic, associats
al treball social i filantròpic per a la protecció dels drets de l'infant, el procés d'alfabetització
i l'educació popular. En aquest context sorgeixen els fonaments per a una
nova relació entre Escola Nova i democràcia, tot i que patirà un fort retrocés amb la
progressiva consolidació del règim feixista.

Text complet: Text complet