Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973)

Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas

Resum


L'ús de la fotografia com a font per a la investigació en història de l'educació,
així com el debat que aquest fet ha generat, actualment es reflecteix en importants
i valuoses aportacions. En aquest sentit, una línia d'investigació, que inclou algunes
aportacions en els darrers anys, és la que ha prestat atenció a l'ús que es feia de la fotografia com a instrument per reforçar els discursos textuals en la premsa i les
revistes il·lustrades en reportatges gràfics d'interès educatiu adreçats a un públic
no especialitzat. Les revistes d'informació gràfica o il·lustrades són una font de
documentació encara poc explorada pels historiadors de l'educació tot i que són molt
abundants a l'Estat espanyol des de mitjan vuit-cents i s'hi poden localitzar una gran
quantitat d'imatges escolars i educatives en un sentit més ampli elaborades pels
pioners del fotoperiodisme. En aquesta línia, en el present article, pretenem aproparnos
a l'ús que es féu de la fotografia a la revista il·lustrada Lluc, en el període que va de
1921 a 1973, per reforçar els reportatges, les notícies i informacions d'interès educatiu
que s'hi publicaren, en un sentit genèric i ampli, incloent-hi la formació religiosa.
L'esmentada publicació s'ha d'analitzar i entendre en el si de les diverses revistes
il·lustrades aparegudes a Mallorca, per la qual cosa prestarem atenció, succinta, al
desenvolupament del fotoperiodisme i la premsa il·lustrada de manera genèrica, d'una
banda, i als orígens i el desenvolupament de les publicacions periòdiques gràfiques i
il·lustrades a l'illa més gran de l'arxipèlag balear, d'una altra, parant a la revista i llurs
editors i en el ric fons fotogràfic que conté.

Text complet: Text complet