Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

A Pedagogia alemã e a imprensa pedagógica portuguesa como vasos comunicantes : o caso da revista Froebel

José Gregório Viegas Brás, Maria Neves Leal Gonçalves

Resum


Aquest article pretén analitzar la presència social de l'educació a la premsa
pedagògica. Hom sap que els mitjans de comunicació van tenir un paper important
en la circulació i difusió d'idees i pràctiques educatives. Amb aquesta finalitat, s'ha
seleccionat la revista Froebel (1882-1885) per fer-ne una anàlisi. Els objectius que
persegueix aquest estudi són: a) la interpretació de les innovacions curriculars difoses
per la revista Froebel, en el context educatiu de la fi del segle xix a Portugal; b) analitzar
l'impacte educatiu que la revista Froebel va tenir a final del segle xix; c) discutir el valor historicoeducatiu que els conceptes educatius introduïts per la revista Froebel van tenir
en la realitat portuguesa. S'ha utilitzat com a mètode d'anàlisi de la revista les seves
condicions de realització i producció. Aquestes dues condicions estan determinades
per un conjunt de relacions que s'estableixen en un context donat, entre els membres
d'un grup de persones. És important tenir-ho en compte pel fet que els canvis
impliquen la combinació d'aquests dos tipus de factors. Com a conclusió d'aquest
estudi podem dir que la revista analitzada va tenir un gran impacte en la comunitat
educativa portuguesa, ja que les concepcions que la revista defensava s'oposaven a la
pedagogia tradicional que existia en aquell moment a Portugal. L'educació es forja en
una comunitat d'idees, i és possible identificar les que a la revista es materialitzaren
la influència dels principis pedagògics de l'educador alemany és evident en les
opcions pedagògiques dels educadors portuguesos de final del segle xix. Creiem que
legítimament podem dir que la revista Froebel conduí a una nova concepció educativa.
Amb ella, es van promoure pràctiques d'ensenyaments innovadors viatges escolars,
lliçons de coses, museu educatiu, guarderia, educació física i arts.

Text complet: Text complet