Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Donne, maestre, giornaliste: la stampa pedagogica all'indomani dell'Unità d'Italia (1861-1865)

Antonella Cagnolati

Resum


Itàlia va esdevenir una nació unida el 1861. Els problemes que es van presentar al
nou Estat eren nombrosos, en particular, la modernització del país requeria una dura
lluita contra l'analfabetisme i la ignorància. Es van fundar moltes escoles i es va posar
en marxa un considerable reclutament de mestres, tot i que aquests disposaven d'un
currículum limitat i d'escassos coneixements en l'àmbit de la didàctica. Per subvenir
a aquestes necessitats es van crear revistes pedagògiques dirigides deliberadament a
les dones que en diversos nivells treballaven a les escoles. Pel seu caràcter pioner
examinem aquí dues revistes: L'Educatrice Italiana i La Voce delle Donne, dirigides i
escrites per dones que exercien a l'escola. Les dues revistes dedicaven un ampli espai
als problemes salarials i dotaven d'instruments com informes, ressenyes de llibres i material didàctic. Feien ressaltar tant la nova imatge de la dona que treballa fora de
casa, com el concepte del treball com a primer pas cap a l'emancipació.

Text complet: Text complet