Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Paulo Freire y John Holt : de la educación liberadora a la libertad más allá de la educación

Jon Igelmo Zaldívar

Resum


Paulo Freire i John Holt representen amb la seva obra dos dels corrents pedagògics més
destacats de la segona meitat del segle xx: la pedagogia popular (o de l'alliberament) i la
pedagogia crítica radical. En aquest treball es realitza una anàlisi de la manera com l'obra
dels dos autors convergeix, alhora que divergeix, en certs aspectes fonamentals de la crítica a
l'educació institucional que s'expandí en el context internacional després de la SegonaGuerra
Mundial. A més, es presenta una exploració de les diferències existents en els seus mètodes
d'estudi de la relació entre educació i llibertat, així com de les diferents alternatives pedagògiques
que tant Freire com Holt desenvoluparen. Finalment es consideren les contribucions
al pensament pedagògic del segle xxi, un temps en el qual l'imaginari pedagògic postmodern
està guanyant una presència destacada a Occident. En les conclusions es replanteja la vigència
actual de Holt en detriment de Freire, un intel·lectual amb plantejaments pedagògics que
cada cop troben més dificultats per encaixar en el nou espai discursiu.

Text complet: PDF