Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Entre la regeneración y la punición: el modelo educativo en el Auxilio Social falangista

Ángela Cenarro Lagunas

Resum


Aquells que controlaren la xarxa assistencial falangista de l?Auxilio Social ?Convertit en Delegació Nacional de FET-JONS el maig 1937?, varen donar molta importància a l?educació com a peça clau del seu projecte reeducador i regenerador de la població infantil assistida. En aquest article es recullen alguns dels projectes que dissenyaren els integrants de l?equip assessor d?Auxilio Social durant la guerra civil i la primera postguerra. A banda d?alguns projectes molt inicials influenciats per les corrents pedagògiques
més modernes i progressistes, que feien referència tan a l?educació integral del nen com a la seva salut física i psicològica, es va imposar el model educatiu nacionalcatòlic basat en la disciplina i la moral catòlica, que defensà amb força l?assessor de pedagogia i falangista Antonio Juan Onieva. Així mateix la ingerència de l?Església es deixà sentir
amb claredat a partir de 1939. Com a conseqüència, els projectes d? Auxilio Social
evolucionarien vers propostes que insistien més en la disciplina, el control ideològic i la necessitat de «redimir» i «reeducar» als acollits ?nens pobres i fills de republicans? mitjançant l?educació catòlica. Gràcies als testimonis oferts pels que foren «nens d?Auxilio Social» durant els anys quaranta i cinquanta, podem concloure que es va imposar un model assistencial bàsicament punitiu, que va desatendre l?educació dels acollits i mai
va tenir interès per dur a la pràctica el projecte de regeneració que havia estat dissenyat amb detall sobre el paper.

Text complet: PDF