Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Didáctica y organización escolar en la transición democrática española

Francisco Beltrán Llavador

Resum


A la literatura científica usual, a les disposicions normatives i fins i tot en termes
col·loquials és molt freqüent diferenciar entre currículum i organització del centre escolar.
Aquesta pretensió de singularitat que només és útil per emfatitzar el protagonisme
d'un o altre terme en una determinada seqüència d'accions, es comprova que és artificial
enfront de la necessitat d'abstreure cada àmbit respecte al seu igual. El currículum
no seria possible sense un format organitzatiu que li donés suport estructural en l'ordre
de la institució; el contrari és encara més absurd: concebre un pla d'estudis sense cap
referència a continguts, etapes del seu traçat, regles... En termes acadèmics, pot dir-se
que el currículum determina l'organització seleccionant les condicions per al seu curs,
mentre que l'organització opera al seu torn una altra determinació sobre el currículum,
ara sota la forma de limitar les seves possibilitats. Òbviament, quan un currículum
es veu constret o, si es prefereix, sotmès a la pauta o el format organitzatiu, deixa de
ser «un» currículum indeterminat per passar a ser «el» currículum C, determinat, precisament,
per les formes de l'organització; al revés, quan una organització requereix
considerar allò que tindrà lloc, considerant el seu format legal, deixa de servir-se del discurs relatiu a qualsevol organització, perquè ara es tracta de «la» organització escolar,
determinada per «aquest» i no per cap altre currículum que pugui transcórrer al seu
interior. Referent a això, el que és important és retenir que cap esdeveniment organitzatiu
no deixa de tenir efectes curriculars, com també que cap canvi curricular no pot
plantejar-se abstraient-lo de les seves condicions materials de realització.

Text complet: PDF