Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Los Manuales escolares españoles de Historia

Rafael Valls

Resum


Els Manuals Escolars Espanyols d'Història. No s'han portat a terme a l'Estat espanyol estudis rigorosos i sistemàtics d'aquests manuals escolars.
L'autor estableix quatre èpoques històriques per a explicar els principals canvis experimentats pels manuals escolars espanyols d'història, tant a l'ensenyament primari com al secundari:

la.- La creació del codi disciplinar (1836-1890).

2a.- La reformulació positivista i europeista del codi disciplinar (1880-1939).

3a.- La regressió a les formulacions católico- patriòtiques del codi disciplinar (1939-1970).
4a.- La recerca d'un nou codi disciplinar i les desavinences en la seva concreció (1975-1990).

En cadascuna d'aquestes fases l'autor comenta tot un seguit d'aspectes que ajuden a definir l'etapa, com per exemple: tipus d'influències i corrents ideològics; models d'ensenyament, enfocaments didàctics, finalitats educatives, rigor crític, fonts documentals, quantitat i qualitat dels continguts conceptuals, grau d'interdisciplinarietat de la matèria; intervencionisme de l'Estat, plans d'estudi; tecnologies tipogràfiques, illustracions i gràfics, autors, editorials.

Text complet: PDF