Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Unificaçao ou diversificaçao? Notas sobre a evoluçao do ensino secundário em Portugal, 1970-1990

António Teodoro

Resum


Unificació o diversificació? Notes sobre l'evolució de l'ensenyament secundari a Portugal, 1970-1990. La societat portuguesa és una societat de desenvolupament intermedi, amb un desplegament tardà de la seva escolarització de masses. L'expansió de l'ensenyament secundari a Portugal no arriba fins als setanta o vuitanta, o fins i tot als noranta. En aquest sentit, l'ensenyament secundari va ser un sector d'ensenyament
objecte de majors intervencions per part del poder político-administratiu entre 1970 i 1990. Per una part, les reformes dels anys setanta, centrades en la unificació de l'ensenyament "liceal" i del tècnic, se situen en un
context en el qual la preocupació dominant es manifesta al nivell del vincle existent entre educació i democracia, i en el qual la principal base teòrica és la crítica del caràcter reproductor de les desigualtats socials per part del sistema educatiu. Més tard, les reformes dels anys vuitanta, centrades en el combat per la
unificació de l'ensenyança secundària realitzada a la dècada anterior i tendents a la recreació de l'ensenyament tècnico-professional i al llançament de les escoles professionals, releguen cada cop més l'eix "educació-democràcia" a un segon pla, per privillegiar de manera creixent l'eix "escolarització-mercat de
treball". La diversificació de l'ensenyament secundari, amb una insistència permanent en les vies professionals i tecnològiques, és presentat al discurs dominant com a part integrant del procés de modernització del sistema educatiu portuguès.

Text complet: PDF