Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'Escola rural a Catalunya al darrer quart del segle XX : de l'impacte de les polítiques educatives a la influència de les transformacions socials, culturals i econòmiques: un primer balanç

Joan Soler i Mata

Resum


L'article analitza l'evolució de l'escola rural a Catalunya durant el darrer terç del segle XX i fixa l'atenció en tres eixos. En primer lloc, es valora l'impacte de les polítiques educatives d'ençà de l'aplicació de la Llei Villar Palasí de l'any 1970, passant pels canvis de la transició política i els traspassos de les competències d'ensenyament a la Generalitat de Catalunya. El segon eix d'estudi són els elements que configuren les reflexions pedagògiques damunt les quals es construeix la pràctica educativa a l'escola rural. Finalment, l'article destaca la trajectòria del moviment de mestres d'escola rural i la tasca del Secretariat d'Escola Rural de Catalunya en la renovació pedagògica de l'escola rural. Aquesta evolució històrica es construeix en tres etapes marcades per tres esdeveniments clau de la política educativa: la Llei Villar de 1970, els traspassos de competències a la Generalitat a partir de 1980 i l'aprovació de la LOGSE l'any 1990.


Text complet: PDF