Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'Ensenyament a la Universitat Lliure de Girona (1870-1874) = The education in the Free University of Girona (1870-1874)

Carles Cortada i Hortalà

Resum


La manera com s'han tractat jurídicament els principis d'igualtat i llibertat educativa
en el segle XIX ens mostra aquells espais on Església i Estat, conservadors i revolucionaris,
s'enfrontaren pel control de la joventut i de l'educació com aquell element del qual
es fa dependre el progrés de la societat. En aquest context, i a l'empara de la política educativa
liberal del sexenni revolucionari, sorgeix i viu durant els quatre cursos que van de
1870 a 1874 una universitat, la qual, alhora que reclamava ser l'hereva dels estudis
universitaris gironins clausurats per Felip V, pretenia fer-se un lloc en el complex
mapa universitari i ideològic català i espanyol. L'estudi del perfil de l'estudiant, l'examen
del nombre d'alumnes de la Universitat Lliure de Girona, comparats amb els de
la Universitat de Barcelona, la seva procedència geogràfica, els resultats acadèmics i
la trajectòria d'alguns dels alumnes que van estudiar-hi, ens permet observar quins
van ser els fruits d'aquesta institució educativa. Amb aquest examen veurem si efectivament
es va poder instituir una universitat lluny dels cànons de l'ortodòxia científica
i acadèmica marcats per l'Església i l'Estat en l'època isabelina, si van cobrir-se
les necessitats educatives reals de la Girona del darrer terç del segle XIX i mantenirse
les prescripcions i exigències de l'ensenyament superior. Finalment, veurem on
estava situada la frontera entre les llibertats formals i les reals de la política educativa
dels revolucionaris liberals del sexenni.

Text complet: PDF