2024-03-28T13:49:48Z
http://www.raco.cat/index.php/index/oai
oai:raco.cat:article/315257
2021-02-24T19:08:31Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
High-speed cameras in sport and exercise: Practical applications in sports training and performance analysis
Buscà, Bernat
Quintana, Marc
Padullés, Josep Maria
Els avenços tecnològics aplicats al món de l’esport han permès millorar les experiències de practicants,entrenadors i espectadors. Les càmeres d’alta velocitat i el vídeo a càmera lenta han permès estudiar, conèixer imillorar els processos d’aprenentatge i el rendiment en els esports, analitzant el moviment i valorant diversosfactors en aquests processos. Així, aquestes càmeres han contribuït a millorar el feedback a les sessions d’entrenamenti d’aprenentatge. A més, constitueixen una eina valuosa pels entrenadors i investigadors alhora de valorar el rendimenti quantificar la durada dels esdeveniments, les velocitats, les acceleracions i les forces que es generen en elmoviment humà. Aquest article analitza les diverses eines que hi ha al mercat, així com els telèfons mòbilsintel·ligents i les aplicacions basades en l’ús de la càmera, sovint d’alta velocitat. També fa referència als programarisper a l’anàlisi del moviment més utilitzats. Finalment, presenta el últims estudis en els quals s’ha utilitzataquesta tecnologia i suggerir aplicacions pràctiques, assequibles i valuoses per la millora dels processos de milloraa l’esport modern.
Universitat Ramon Llull
2016-11-25 13:23:16
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/315257
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 34, Núm. 2 (2016)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/315259
2016-11-25T13:23:16Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
El repte de les TIC i les TAC en l’Educació Física
Campos-Rius, Josep
Sebastiani, Enric M.
L’arribada d’internet, de les xarxes socials digitals, de les aplicacions mòbils i la constant evolució de lesTecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i de les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC)demana una adaptació als nous contextos en l’àmbit de l’educació. La incorporació de dispositius mòbils, l’úsd’aplicacions educatives i la participació en diferents tipus de xarxes, ja siguin socials digitals o no, afavoreix eltreball col·laboratiu, la recerca d’informació en diferents àmbits i formats, i la incorporació de noves maneresd’aprendre i de relacionar-se. L’àrea d’Educació Física ha de poder aprofitar aquest nou paradigma educatiu per amillorar els processos d’ensenyament i d’aprenentatge del professorat i de l’alumnat amb criteris de varietat i innovacióper a poder promocionar l’activitat física i esportiva d’aquests dos grups i fer-ne un hàbit per a tota lavida, a la vegada que es desenvolupa la competència digital de tots els protagonistes del procés educatiu.
Universitat Ramon Llull
2016-11-25 13:23:16
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/315259
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 34, Núm. 2 (2016)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/315260
2017-05-25T11:00:05Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
Xarxes, accelerometria i anticipació en l’esport dins l’entorn lliure Chronojump
Blas, Xavier de
Carreras, Jordi
Suárez, Ferran
Padullés, Xavier
Hernández, Francesc
El projecte Chronojump va iniciar-se com a solució per a la mesura del salt vertical a partir de plataformade contactes. Posteriorment s’hi van integrar fotocèl·lules i encoders. A causa de la naturalesa lliure del projecte,és viable afegir-hi funcionalitats que en el mercat privatiu són incompletes i costoses. Les solucions que es desenvolupensón aquestes: un entorn centralitzat de dades de diferents estacions de treball en gimnasos o clubs, undispositiu d’accelerometria triaxial i un sistema per a la mesura del temps de reacció electiu, anticipació i flicker.Els mètodes són els següents: entrevistes a experts, desenvolupament de l’acceleròmetre i dispositius per a la mesuradel temps de reacció, proves de velocitat i temperatura en miniordinadors, proves ideals i manuals del’acceleròmetre, proves de la velocitat dels leds en el dispositiu d’anticipació, i proves d’anticipació en una mostra.Els resultats indiquen que el miniordinador més adient és el Raspberry Pi; es troben valors perfectes en l’accelerometriaideal però força erronis en la manual a causa de la impuresa del moviment humà; l’errada en la velocitat dels ledsen l’anticipació és del 0,03 %, i es troben diferències significatives entre els grups visual, auditiu i electiu. Les tresaportacions són públiques per facilitar la recerca en les ciències de l’esport.
Universitat Ramon Llull
2016-11-25 13:23:16
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/315260
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 34, Núm. 2 (2016)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/315261
2016-11-25T13:23:16Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
Solucions tecnològiques per a l’estudi de la variabilitat de la freqüència cardíaca, l’estrès i la recuperació
Morales Aznar, José
Yáñez de la Cal, Alexandre
Solana-Tramunt, Mònica
La variabilitat de la freqüència cardíaca (VFC) fa referència al temps de l’interval entre batec i batec delcor. A causa del fet que quest interval no és fix sinó que oscil·la constantment, la dinàmica d’aquestes oscil·lacions,juntament amb una anàlisi matemàtica adequada, pot aportar una informació molt valuosa sobre l’equilibri delSistema Nerviós Autònom (SNA) com a responsable del funcionament del cor. L’anàlisi de la VFC aporta informaciósobre qualsevol situació que trenqui l’equilibri homeostàtic en el nostre organisme; és per això que la seva variacióva associada amb la presència de certes patologies. En l’àmbit de l’entrenament dels esports, atès que l’exercicifísic és un agent promotor de l’estrès fisiològic, els canvis de la VFC s’han associat a l’assimilació de les càrreguesd’entrenament o a certes condicions vinculades a la síndrome de sobreentrenament. Els avenços tecnològics hanaportat solucions per a analitzar la VFC; en aquest sentit es presenten diferents opcions de software científic pera analitzar en profunditat la dinàmica de la VFC, com també diverses opcions d’aplicacions per a dispositiusmòbils que cada cop més ocupen aquest espai en el món de l’entrenament esportiu.
Universitat Ramon Llull
2016-11-25 13:23:16
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/315261
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 34, Núm. 2 (2016)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/331784
2018-05-25T19:49:50Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
Posición de la cabeza durante el uso de dispositivos electrónicos y la postura en bípedo
Alfonso Mora, Margareth Lorena
Parada, Liby Paola
Cuervo, María Camila
Serna, Cristian
Resumen: la postura es una característica que permite entender el funcionamiento biológico, mecánico, mental y emocional de los seres humanos; el posicionamiento de la cabeza sobre el cuerpo cumple con requisitos fisioló- gicos de respiración, audición, visión y equilibrio, además los estímulos a los que los niños están sometidos determinan en gran medida el equilibrio postural que tendrán en la edad adulta. El objetivo del presente estudio era determinar la relación entre la posición de la cabeza durante el uso de dispositivos electrónicos y la postura en bípedo en el plano sagital en niños de 6 a 10 años. Se trata de un estudio transversal realizado en 56 niños escolarizados en un colegio privado de Bogotá, edad promedio de 8.2 + 2 años cuya participación fue voluntaria. Se evaluó la postura del niño en el plano sagital y la posición de la cabeza durante el uso de dispositivos electrónicos por medio de fotografías. Se utilizaron medidas de correlación y pruebas no paramétricas para comparación de medianas. El 69% de los participantes presentó cabeza adelantada, la distancia promedio desde la cervical 1 (C1) hasta la perpendicular trazada (P) en los niños con cabeza hacia adelante fue de 5 cm. El promedio de flexión de la cabeza durante el uso de la tableta digital fue de 30° mientras que con el computador fue de 20° (p = .005). No se encontró relación entre las posiciones de la cabeza y la postura en el plano sagital en la muestra evaluada; se encontró una diferencia significativa entre la flexión de la cabeza durante el uso de la tableta y el computador.
Summary: posture is a feature that allows us to understand the biological, mechanical, mental and emotional functioning of human beings; the positioning of the head on the body meets the physiological requirements of breathing, hearing, vision and balance, and the stimuli to which the children are subjected determine to a great extent the postural balance they will have in adulthood. The aim of the present study was to determine the relationship between the position of the head during the use of electronic devices and bipedal position in the sagittal plane in children aged 6 to 10 years. It is a cross-sectional study of 56 children enrolled in a private school in Bogotá, mean age of 8.2 + 2 years whose participation was voluntary. The position of the child in the sagittal plane and the position of the head during the use of electronic devices were evaluated by means of photographs. Correlation measurements and non-parametric tests were used for comparison of medians. 69% of the participants presented advanced head, the average distance from cervical 1 (C1) to the perpendicular traced (P) in children with head forward was 5 cm. The average flexion of the head during the use of the digital tablet was 30 ° while with the computer it was 20 ° (p = .005). No relationship was found between head positions and posture in the sagittal plane in the sample evaluated; a significant difference was found between head flexion during tablet and computer use.
Universitat Ramon Llull
2018-05-25 19:38:25
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/331784
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 35, Núm. 2 (2017)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/348502
2021-07-12T10:55:28Z
Aloma:EFE
2339-9694
1138-3194
dc
Basic psychological needs, passion and motivations in amateur and semi-professional eSports players
García-Lanzo, Samuel
Chamarro, Andrés
Electronic sports (eSports) are a category of video games that are played competitively following rules, either in teams or individually. Currently, the top videogame is League of Legends (LoL), a game in the genre known as Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) with more than 100 million monthly active players worldwide. Research has shown that video games can satisfy basic psychological needs and be experienced as a passion, and that passion is a useful construct to help understand the different motivational patterns of video game use. In addition, no relevant studies have been found with professional players. Therefore, the objective of this study is to explore whether knowledge of the degree of frustration of gamers’ basic psychological needs in everyday life, users’ passion and their motives to play makes it possible to distinguish between types of players (amateurs or semiprofessionals). The participants were 195 Spanish-speaking LoL players (156 amateurs and 39 semi-professionals) who were passionate about LoL. The results indicate that the game is most often played for competitive, social and exploration reasons. As for passion, players play more out of harmonious passion than out of obsessive passion, the latter being associated with the frustration of basic psychological needs. As a whole, being younger, less motivated by the plot of the game, having greater motivation to improve mental abilities, and spending more hours playing are predictors of the type of player (semi-professional). It is concluded that eSports players are not characterized as obsessed or frustrated people, and that the use of videogames is not necessarily harmful.
Universitat Ramon Llull
2019-01-22 18:00:18
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/348502
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 36, Núm. 2 (2018)
cat
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/390624
2021-07-22T14:19:33Z
Aloma:EFE
"210722 2021 eng "
2339-9694
1138-3194
dc
Efectos del uso de dispositivos de realidad virtual sobre el control postural y el cybersickness en jóvenes universitarios
Marco-Ahulló, Adrià
Unidad de Lesionados Medulares, Institut de Recerca Vall d'Hebron, Barcelona
Madera, Joaquín
Facultad de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, Departamento de Educación Física, Universidad de Valencia
Monfort-Torres, Gonzalo
Unidad de Educación, Florida Universitaria, Valencia
El objetivo principal de este estudio fue analizar los efectos de jugar con sistemas de realidad virtual sobre el control postural y el cybersickness. La muestra del estudio estaba compuesta por 21 sujetos de 18 a 30 años de edad. Todos los sujetos jugaron con un dispositivo de realidad virtual durante 30 minutos. Además, todos los sujetos realizaron dos pretest (30 minutos e inmediatamente antes de la prueba) y dos postest (inmediatamente y 30 minutos después de la prueba). El control postural estático con ojos abiertos y cerrados y el cybersickness fueron evaluados en todas las pruebas. Los resultados mostraron diferencias significativas entre el pretest 2 y el postest 1 en tres de las cuatro variables de control postural calculadas solo para ojos abiertos (no se encontraron diferencias en la condición de ojos cerrados). Se encontraron diferencias estadísticamente significativas entre todos los momentos de medición, excepto entre el pretest 1 y el pretest 2. Estos resultados muestran evidencia de los posibles efectos negativos de la práctica recreativa con material de realidad virtual y sugiere que es necesario realizar una revisión de las recomendaciones de seguridad para este tipo de juegos.
Universitat Ramon Llull
2021-07-22 14:19:33
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/390624
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 39, Núm. 1 (2021): Aloma
spa
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/390639
2021-07-22T14:19:33Z
Aloma:EFE
"210722 2021 eng "
2339-9694
1138-3194
dc
¿Influyen las respuestas psicológicas y la experiencia en el rendimiento físico del árbitro de fútbol?
Muñoz-Arjona, Cristóbal
Universidad de Granada (España)
Fernandes, Bruno Ricardo
Instituto Politécnico de Coimbra (Portugal)
Dos Santos, Tito Daniel
Instituto Politécnico de Coimbra (Portugal)
Castillo-Rodríguez, Alfonso
Universidad de Granada (España)
El objetivo de este estudio fue analizar la relación entre variables psicológicas precompetición y respuestas físico-fisiológicas durante la competición de árbitros de fútbol semiprofesionales. Participaron 153 árbitros (edad M= 23.2; SD = 4.8 años; experiencia M = 6.0; SD = 4.5 años). Se utilizaron los cuestionarios CSAI-2 y Rosenberg antes del partido y se recogieron datos del rendimiento del partido con dispositivos GPS. Los resultados mostraron que los árbitros experimentados presentaron menores puntuaciones en respuestas psicológicas negativas y mayores, en positivas (p < .01). Este grupo desarrolló mayores valores en distancia recorrida y frecuencia cardíaca superior al 95% de su frecuencia cardíaca máxima (p < .05; d > .70). Como conclusión, los árbitros experimentados tienen mayor control emocional, que propicia mejores resultados físico-fisiológicos y permite posicionarse más cerca de las jugadas conflictivas, lo que facilita tomar decisiones acertadas. Se recomienda aplicar programas de intervención para ayudar a árbitros más noveles a afrontar la competición e introducir herramientas tecnológicas en categorías nacionales no profesionales, como el videoarbitraje para subsanar errores manifiestos. Todo ello ayudará a los árbitros en su capacidad psico-físico-fisiológica y aumentará su índice de acierto.
Universitat Ramon Llull
2021-07-22 14:19:33
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/390639
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 39, Núm. 1 (2021): Aloma
spa
##submission.copyrightStatement##
oai:raco.cat:article/390643
2021-07-22T14:19:33Z
Aloma:EFE
"210722 2021 eng "
2339-9694
1138-3194
dc
Sport and physical activity throughout the lifespan: “Sport Trajectory Questionnaire
Riera, Verònica
Ramon Llull University
Moragas, Marta
Ramon Llull University
Activity and participation in sport have garnered a great deal of attention over the past few decades, due in part to growing awareness of the benefits they offer that lead to a better quality of life. This situation has opened up new lines of investigation in the sport sciences field, including the study of physical activity and sport participation according to the perspective of Lifespan Developmental Psychology, the approach that underlies this study. The aim of this research is (1) to design an instrument to collect information on individuals’ lifelong relationships with sport and physical activity (2) to implement the instrument through a pilot test to create profiles that can be compared with other variables, all in order to study the role that physical activity and sport participation play in a range of aspects throughout the lifespan. The results indicate the questionnaire was effective and capable of collecting data on the physical and sport activities of the members of the sample at different moments in the lifespan. It was also able to generate profiles that can be used to analyze the variables of participation in sport and/or physical activity in conjunction with other variable, thus offering a way to measure the impact of physical activity on human development.
Universitat Ramon Llull
2021-07-22 14:19:33
application/pdf
http://www.raco.cat/index.php/Aloma/article/view/390643
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna; Vol. 39, Núm. 1 (2021): Aloma
eng
##submission.copyrightStatement##