
U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

107

Treballs de Comunicació [Societat Catalana de Comunicació]
Núm. 24 (juny 2008), p. 107-125

DOI: 10.2436/20.3008.01.41

Mitjans de comunicació i memòria històrica

Un compromís pendent de la democràcia espanyola

per Alicia G. Montano
Directora del programa Informe semanal de Televisió Espanyola i doctora 
en ciències de la informació per la Universitat Complutense de Madrid

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   107 13/07/2009   16:00:54



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

108

Resum

L’article reflexiona sobre les possibilitats que s’obren a RTVE (Radiotelevi-
sió Espanyola) per posar fi al funcionament de monopoli gestionat des del 
poder polític. Des de l’1 de gener de 2007, una nova empresa pública ha 
substituït RTVE, la vella radiotelevisió d’àmbit estatal.

Paraules clau: televisió pública, ràdio pública, polítiques de comunicació

A pending commitment of the Spanish democracy

Abstract 

The present article reflects on the possibilities that are currently evolving 
within Spanish Radio and Television (RTVE) to end monopoly exercised 
through political power. Since January 1, 2007, a new public venture has re-
placed RTVE —the former Spanish radio-television network.

Key words: public television, public radio, communication policies

Des de l’1 de gener de 2007 una nova empresa pública —molt reduïda 
en efectius humans respecte a l’anterior i presumptament més eficaç a 
l’hora de gestionar els seus recursos— ha substituït RTVE, la vella radiote-
levisió d’àmbit estatal. El desafiament és enorme. Tot està per reescriure. 
I és que mentre les televisions públiques europees s’adaptaven, fa anys, 
a la coexistència necessària després de l’aparició d’operadors privats i es 
guanyaven la seva independència, RTVE va continuar funcionant com un 
monopoli gestionat des del poder polític. El deute creixia mentre les for-
ces polítiques feien poca cosa per escometre’n la reforma a causa, en 
part, del fet que posaven com a condició la desaparició de la tutela polí-
tica del partit governant sobre l’audiovisual públic. 

RTVE davant la seva segona oportunitat

Encara avui —amb la nova Llei de la ràdio i la televisió de titularitat es-
tatal acabada d’estrenar—, la independència del servei públic és un dels 
caps per lligar de la democràcia espanyola, perquè només amb el temps 
sabrem si es consolida aquest compromís o si, com va succeir durant 
l’etapa de Fernando Castedo —el primer director general nomenat des-
prés de l’aprovació de l’Estatut i a qui el govern d’UCD va obligar a dimi-
tir—, es tracta d’un miratge. Raons polítiques i socials expliquen, encara 
que no justifiquen, per què la transició política, que va ser capaç de dis-

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   108 13/07/2009   16:00:54



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

109

senyar solucions eficaces a problemes molt complexos, no va saber arti-
cular un mecanisme que garantís el pluralisme dels mitjans de comunica-
ció de l’Estat quan aquests iniciaren el seu trànsit a la democràcia.

La nova llei haurà de posar en pràctica el que l’Estatut de RTVE no va 
ser capaç d’articular durant un quart de segle. Però el temps no ha pas-
sat en va i ara toca. Dit d’una altra manera, el servei públic de ràdio i te-
levisió ja no es pot concebre sense independència editorial i sense plura-
lisme. L’esdevenidor de les televisions públiques és incompatible amb el 
paper de portaveus del govern. La naturalitat amb la qual es va acceptar 
la pressió dels poders polítics sobre uns mitjans que tan sols pertanyen a la 
ciutadania, n’ha anat estrenyent els marges.

1996, la reforma que no va ser

En tres ocasions, els aspirants a la presidència del Govern s’han refe- 
rit a RTVE en els seus discursos d’investidura: la primera va ser el març  
de 1979 i el candidat era Adolfo Suárez. Aquell dia es va comprometre a 
remetre a les noves Corts un projecte d’Estatut de Ràdio i Televisió «que 
garantís l’accés dels grups socials i polítics més significatius».1 El projecte 
d’Estatut va arribar, però el dret d’accés es va quedar per fer. La segona 
ocasió va ser durant la sessió d’investidura de José María Aznar i la terce-
ra l’abril de 2004, quan José Luis Rodríguez Zapatero es va comprometre, 
en el seu discurs com a candidat a la Presidència del Govern, a dur a ter-
me la reforma dels mitjans públics i a garantir la seva independència. 

Sense cap mena de dubte, la reforma arriba amb anys de retard. Sem-
blava haver iniciat un camí sense retorn el 1996, quan es va produir l’al-
ternança política després de catorze anys de govern socialista. Per al 
Partit Popular la reestructuració dels mitjans públics era, llavors, una de 
les seves prioritats, amb el doble objectiu d’eliminar un deute que quali-
ficaven d’«insuportable» i de garantir la neutralitat informativa. El maig 
de 1996, José María Aznar va assegurar en el seu discurs d’investidura a 
la Presidència que «per a una revitalització efectiva de la democràcia, 
havent-se produït l’alternança en el govern, era requisit essencial garantir 
el pluralisme», i que per aquest motiu el seu govern impulsaria un model 
de radiotelevisió pública que garantís «l’objectivitat, la neutralitat i la im-
parcialitat de la informació».2 Era la primera vegada que un president es 
comprometia —en un marc tan solemne com la sessió d’investidura— a 
respectar la independència de la radiotelevisió pública, i semblava que 
estàvem a les portes d’una reforma tan necessària com complexa. El 1996 
hi havia coincidència general que la reforma de RTVE era un fet. Ningú 

  1.	Adolfo Suárez, discurs d’investidura (30 març 1979).
  2.	José María Aznar, discurs d’investidura a la Presidència del Govern, Diario de Sesiones, 

núm. 2, Congrés dels Diputats, Madrid (3 maig 1996), p. 34. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   109 13/07/2009   16:00:54



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

110

suposava que la Subcomissió Parlamentària per a l’Estudi d’un Nou Model 
de Televisió i Ràdio Pública, constituïda el 1997, es dissoldria el gener  
del 2000 sense cap acord, ni que els mals heretats —tutela política, deute 
acumulat, manca d’un nou model— es multiplicarien. 

Un bon reflex del que va passar són les actes de l’únic òrgan que —en 
absència d’una autoritat reguladora independent d’àmbit estatal— té as-
signada per llei la missió de fiscalitzar directament els continguts de la 
radiotelevisió pública: la Comissió de Control parlamentari de RTV. A 
aquesta comissió li manquen mecanismes eficaços per a garantir l’objec-
tivitat, veracitat i imparcialitat del mitjà que fiscalitza i la seva composició, 
proporcional a la majoria governant, impedeix que prosperi qualsevol ini-
ciativa que no compti amb el vistiplau del partit majoritari. Però, malgrat 
l’esterilitat de la seva funció fiscalitzadora en matèria de pluralisme infor-
matiu, al seu si s’han protagonitzat grans debats sobre aquesta qüestió. 
La manca de neutralitat i els casos de manipulació informativa han ocupat 
gairebé el 40 % de les preguntes que han fet els grups polítics durant la vi 
i vii legislatures, és a dir, entre el 1996 i el 2004.

Tampoc no es podien preveure, llavors, esdeveniments que anys més 
tard mobilitzarien de manera extraordinària la societat espanyola, ni en-
cara menys que el seu tractament informatiu a la radiotelevisió pública 
seria percebut, per una part de la ciutadania, com un fenomen continuat 
de manipulació informativa. Va ser una reacció legítima, i en part propor-
cional, a la desinformació duta a terme, però que, així i tot, va sorprendre 
perquè a Espanya la televisió ha estat des del seu naixement sotmesa al 
poder polític i, d’alguna manera, partits, institucions, professionals i opi-
nió pública semblaven haver assumit amb certa passivitat que les majori-
es parlamentàries tutelessin els mitjans públics. Una tutela que, en part, 
s’explica perquè en l’àmbit audiovisual la transició que es va iniciar fa 
gairebé trenta anys va quedar inconclusa. Amb l’arribada de la democrà-
cia, la televisió va passar de mans de la dictadura a les dels partits demo-
cràtics —un canvi, sens dubte, important—, però va deixar la societat civil 
sense vies per a controlar-la. Els grups socials i ciutadans van quedar 
marginats d’aquest procés. 

No és fàcil quadrar el cercle: si són els partits polítics els que redacten 
les lleis que regulen el marc i el finançament del servei públic audiovisual, 
com se’ls ha d’exigir que no influeixin en els continguts de la ràdio i la tele-
visió públiques quan el seu finançament i control democràtic depèn d’ells? 
Partits polítics i televisió són, en certa manera, forces contràries: a un par-
tit polític no se li pot exigir que sigui imparcial; a la televisió pública, sí.

Tampoc no era imaginable que alguns canvis, per previsibles que fos-
sin, modifiquessin tan acceleradament el paisatge audiovisual. En la dar-
rera dècada ha irromput a Europa la televisió digital, s’ha consolidat un 
sistema mixt en el qual coexisteixen —en un mar d’ambigüitats i contra-

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   110 13/07/2009   16:00:54



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

111

diccions— televisions públiques i privades; hem assistit als intents de revi-
sió de conceptes tradicionalment associats al servei públic, i s’ha confi-
gurat un corpus jurídic comunitari en defensa de la independència del 
servei públic de televisió europeu, encara que les ordenances nacionals 
tenen més pes que les recomanacions i criteris de caràcter general de les 
institucions comunitàries. 

Aquest debat no és exclusiu d’Espanya. Abans ja el van viure altres 
països d’Europa, en què tant la ràdio com la televisió van néixer com a 
monopoli públic sotmès als seus respectius governs. Els operadors pú-
blics europeus s’han hagut de guanyar a pols el grau d’independència de 
què gaudeixen en alguns països. La situació no és homogènia: a Europa 
no existeix una norma comuna que reguli el principi de pluralisme. Cada 
país té la seva pròpia noció de pluralisme polític i informatiu. En alguns, 
el principi de pluralisme s’entén com el dret d’accés, és a dir, el dret dels 
col·lectius socials i polítics més significatius a disposar de temps d’emis-
sió en els canals públics per a dirigir-se a la societat. 

A Alemanya —un cas molt peculiar—, la televisió es considera un «as-
sumpte de la col·lectivitat» i la seva Constitució consagra el dret a la lli-
bertat de televisió com un dret autònom al marge de la llibertat d’ex-
pressió. El control per a garantir la independència i el pluralisme davant 
de l’Estat l’exerceix la societat a través dels grups ciutadans, no polítics. 
La televisió pública alemanya es caracteritza per la seva independència 
dels poders públics. El pluralisme està ancorat en la seva Constitució i, 
com a conseqüència, el sector públic audiovisual alemany disposa de 
recursos suficients que li asseguren una posició estable i una legitimitat 
indiscutida. Segons el Tribunal Constitucional d’Alemanya, la llibertat 
de televisió no és una manifestació de la llibertat d’expressió, sinó un 
dret autònom. En aquest sentit, la funció de la televisió consisteix a ga-
rantir un procés obert i lliure de formació de l’opinió individual i pública, 
i es concreta en la prestació del servei essencial de televisió. Aquest 
servei es defineix per la universalitat de les emissions; una programació 
que informi, formi i entretingui, i pel pluralisme i l’equilibri en la infor-
mació.

Amb relació a la televisió pública, es pot concloure que el model ale-
many fa possible una programació sensiblement de més qualitat i molt 
més pròxima a la idea del «servei públic de televisió» que l’oferta per la 
majoria de les televisions públiques europees. Les normes d’organització i 
procediment exigides pel Tribunal Constitucional han fet possible que la 
influència dels partits polítics, que també existeixen en les televisions ale-
manyes, sigui bastant més limitada que l’existent en altres televisions pú-
bliques europees.3 

  3.	María Salvador Martínez (1998), La libertad de televisión: El modelo alemán, Barcelona, 
CEDECS (Centre d’Estudis de Dret, Economia i Ciències Socials), p. 366. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   111 13/07/2009   16:00:54



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

112

Les televisions públiques europees no estan sotmeses a la legislació 
comunitària. Els estats membres es reserven íntegres les seves compe-
tències, i cada país compta amb una televisió antropològica, a la seva 
mida. 

En el que sí que sembla haver-hi coincidència a la Unió Europea és en el 
fet que el marc idoni per a assegurar el pluralisme són les autoritats regu-
ladores independents o consells audiovisuals. I en aquest punt, Espanya 
continua tenint símptomes de dèficit democràtic respecte als seus homò-
legs europeus, perquè, encara que el 1995 la Comissió Especial sobre 
Continguts Televisius del Senat va aprovar per unanimitat un informe en 
el qual recomanava la creació d’una autoritat audiovisual independent 
amb àmplies competències, la realitat és que onze anys després és l’únic 
Estat de la Unió que no té un consell audiovisual d’àmbit estatal i que, 
malgrat les promeses de l’actual govern, la Llei de creació del Consell Esta-
tal dels Mitjans Audiovisuals no estarà a punt en aquesta legislatura. 

Entre els vint-i-set països de la Unió Europea hi ha una clara divisió en-
tre els de l’anomenat model anglosaxó i els del model llatí, en el qual 
s’inclou Espanya. Els primers, és a dir, països com Gran Bretanya, Alema-
nya, Suècia, Bèlgica, Holanda, Àustria, es caracteritzen per una forta in-
dependència del poder polític basada en la tradició o en la constitució, 
segons els casos; disposen de recursos suficients i la seva legitimitat no 
es discuteix. Els països inclosos en el model llatí (França, Itàlia, Portugal, 
Grècia i Espanya) tenen televisions amb un control polític més reforçat, 
però també diferències entre ells. No es pot comparar la situació de l’au-
diovisual públic a França, que ha estat sotmès a tensions, però el Consell 
Superior Audiovisual del qual ha servit de model a seguir, amb la de la 
televisió pública italiana o els operadors de Grècia, Portugal i Espanya, 
que tenen en comú el fet d’haver accedit a la democràcia als anys setan-
ta. Hi ha un tercer grup, les televisions dels països comunitaris proce-
dents de l’antiga Europa de l’Est que estan iniciant ara el seu camí per a 
transformar el que eren televisions estatals en organismes indepen-
dents.

Diferències al marge, cap televisió pública europea està lliure de pres-
sions. L’any 2004, tant el Consell d’Europa com el Parlament Europeu 
van aprovar dos documents importants en defensa de la independència 
del servei públic de radiodifusió, i en ambdós es feia referència a Espa-
nya. El Consell d’Europa va denunciar que les cadenes públiques d’Euro-
pa occidental s’havien d’enfrontar amb freqüència a pressions polítiques, 
i citava Televisió Espanyola com a exemple de manipulació informativa 
per la cobertura de la vaga general de juny de 2002. Però també es refe-
ria a les pressions governamentals patides per la BBC en la cobertura re-
alitzada per la cadena pública de la guerra de l’Iraq, i alertava les televisi-
ons públiques de Grècia, Portugal i Itàlia del risc de clientelisme polític. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   112 13/07/2009   16:00:54



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

113

Tres mesos més tard, l’abril de 2004, era el Parlament Europeu el que 
aprovava una resolució advertint del perill que corre a la Unió Europea, i 
particularment a Itàlia, la llibertat d’expressió i informació. I altra vegada 
sortia a col·lació el cas d’Espanya i de la seva televisió pública d’àmbit 
estatal, de la qual denunciava la informació manipulada relativa a la in-
tervenció militar a l’Iraq i les distorsions i «ocultacions patents de les da-
des sobre la responsabilitat dels execrables actes terroristes de l’11 de 
març passat».4

Malgrat aquestes amenaces a la seva independència editorial i la crisi 
d’identitat que van viure les televisions públiques europees quan es van 
consolidar, a la dècada dels vuitanta, els canals privats, les institucions 
comunitàries han assumit la necessitat de protegir i regular el sector pú-
blic audiovisual, al qual consideren part del patrimoni europeu i d’un va-
lor incalculable per al futur de la democràcia, la diversitat i el pluralisme. 

A Espanya, el control que tradicionalment han exercit els partits polítics 
sobre els mitjans públics ha portat, d’alguna manera, a confondre el plura-
lisme informatiu amb el pluralisme polític i, encara que es tracti de dos 
compromisos inherents a la televisió pública, no tenen per què coincidir. 

El fins fa poc Estatut de RTV vigent, o Llei 4/1980, no feia referència al 
pluralisme informatiu, sinó al fet que «l’activitat dels mitjans de comuni-
cació social de l’Estat s’inspirarà, entre d’altres, en el respecte al pluralis-
me polític».5

La neutralitat informativa durant els governs del Partit Popular

Mónica Ridruejo va ser la primera directora general de RTVE nomena-
da pel govern del PP que va rebre l’encàrrec de diagnosticar la situació 
de l’ens públic per a escometre’n la reforma. En aquell moment, el deute 
acumulat era d’uns 1.500 milions d’euros i, per primera vegada en quatre 
legislatures, els socialistes estaven a l’oposició. Ridruejo es va compro-
metre davant la Comissió de Control a solucionar la situació de l’ens, que 
va qualificar de «més greu del que suposava», i a garantir la seva inde-
pendència.

Considera la senyora directora general —pregunta un diputat del PSOE— 
que els informatius de Radiotelevisió Espanyola compleixen els criteris 
d’objectivitat i imparcialitat?6

  4.	«Resolució del Parlament Europeu sobre el perill que corre a la UE la llibertat d’expressió 
i d’informació» (apartat 2 de l’article 11 de la Carta dels Drets Fonamentals) (2003/2237 INI), 
de 22 d’abril de 2004. 

  5.	Article 4, apartat c de la Llei 4/1980, de 10 de gener de 1980.
  6.	L. A. Aguiriano, del Grup Parlamentari Socialista, en la Comissió de Control de RTVE. 

Pregunta recollida al Diario de Sesiones (26 juny 1996), p. 718. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   113 13/07/2009   16:00:54



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

114

La resposta de Ridruejo va ser aquesta: 

La meva resposta és que sí; rotundament, sí. Garanteixo que no accep-
taré en cap cas consigna o instrucció, i menys encara si aquest suggeri-
ment està orientat a ocultar, tergiversar o emfasitzar més del que calgui 
una informació; tampoc toleraré que els que depenen de mi acceptin cap 
tipus de pressió.7

De l’anàlisi de les sis compareixences de Mónica Ridruejo davant la 
Comissió de Control, se’n desprèn la desconfiança amb la qual l’acull 
l’oposició, especialment el PSOE, que ràpidament creu descobrir la línia 
estratègica dissenyada contra el seu partit: els informatius de RTVE s’en-
carreguen de recordar intencionadament els episodis més negatius de la 
seva gestió: els GAL i els casos de corrupció econòmica. Una altra cons-
tant són els anomenats bocadillos, és a dir, qualsevol intervenció del 
PSOE té una rèplica del partit del govern. A més, gairebé sempre es rela-
ciona el PSOE amb el passat i el PP amb els temes de futur.

La directora general negarà, en tots els casos, qualsevol desviació par-
tidista de la informació i comptarà amb el suport del Partit Popular, que 
troba en l’actuació passada del PSOE la millor munició contra aquesta 
formació política. Davant de qualsevol denúncia d’intent de pressió o de 
possible desviació partidista, el PP argumentarà que al PSOE li manca 
autoritat moral per a denunciar pressions del govern. Una altra de les 
característiques d’aquestes comissions és la divisió entre les preguntes 
en positiu, que formula el partit del govern per a lluïment de la responsa-
ble de RTVE —preguntes sobre premis rebuts, manteniment de l’audièn-
cia, etc. —, i el fet que en les introduccions a moltes preguntes el PP 
«imparteix doctrina» amb permanents lloances a la que considera una 
nova actitud del govern respecte a RTVE i desqualificacions a l’anterior 
executiu socialista. Ridruejo dimiteix als nou mesos d’accedir al càrrec. 
En aquest temps va contestar noranta-set preguntes i, d’aquest total,  
el 24 % van estar relacionades amb la falta de neutralitat informativa de 
RTVE: tracte desigual als partits de l’oposició, escassa representativitat 
de les minories i vinculació de la informació política als interessos del 
Govern. En aquell moment, el procés per a la reforma de l’Estatut estava 
obert. La independent Mónica Ridruejo es va integrar com a eurodiputa-
da a les files del Partit Popular.

Un antic diputat del PP, Fernando López-Amor, va substituir Mónica 
Ridruejo. El nou responsable es va comprometre a l’inici del seu mandat 
a respectar la imparcialitat dels continguts informatius, però tota l’oposi-
ció va desconfiar de la seva paraula, fins i tot els grups que mantenien un 
pacte de legislatura amb el PP, com CiU i el PNB. Poc després, la descon-

  7.	M. Ridruejo, directora general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Resposta 
recollida al Diario de Sesiones (24 juny 1996), p. 718-719. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   114 13/07/2009   16:00:54



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

115

fiança de tota l’oposició es va convertir en advertència: no hi haurà un 
pacte d’estat per a la reforma si prèviament no hi ha pluralisme. Trans-
corregut un any de l’arribada del Partit Popular al Govern, s’instal·la en 
els grups de l’oposició la impressió que la neutralitat informativa no ha 
passat de ser una promesa incomplerta, però el PP i el director general 
ho neguen i asseguren que el nivell d’acceptació els avala: «Mai en la 
història de Televisió Espanyola els telediaris no han gaudit de més credi-
bilitat, més acceptació per part de l’audiència en termes proporcionals, 
en termes homogenis i tenint en compte les audiències actuals de Televi-
sió Espanyola».8

L’actuació de López-Amor és la del polític que no va deixar mai de ser. 
En les seves respostes als diputats de l’oposició, davant les demandes 
d’imparcialitat o les denúncies en sentit contrari, assegura que «estan del 
tot equivocats en la seva anàlisi». Però el PSOE insisteix que les referènci-
es al passat inunden les notícies que tenen a veure amb el seu grup i que 
els telediaris semblen seguir la consigna d’exalçar el Govern i destruir la 
imatge del PSOE, i posa en cada comissió exemples que avalen el que 
diuen. L’intercanvi de papers és habitual: són els diputats del PP els que do-
nen les dades que corresponen a TVE i, a vegades, és el director general 
qui recrimina amb arguments polítics i no professionals els diputats de 
l’oposició. 

Els partits petits denuncien l’existència d’un «bipartidisme agut» a 
RTVE, encara que EU reconeix que el tracte que rep el principal partit de 
l’oposició, el PSOE, no és adequat. Els nacionalistes apugen el to de les 
seves queixes pels missatges contraris al nacionalisme democràtic que es 
colen en les informacions i en les tertúlies de RNE, el taló d’Aquil·les en 
termes de neutralitat de la ràdio pública. López-Amor va presentar la 
seva dimissió, a petició del Govern, a final de 1998. En aquell moment, el 
futur model de ràdio i televisió continuava sense resoldre’s, encara que 
la Subcomissió per a la Reforma de l’Estatut ja s’havia reunit. En aquest 
període s’havien anat ajornant la posada en marxa dels consells de re-
dacció, el dret d’accés i la creació d’un consell de l’audiovisual. López-
Amor va assistir a dinou sessions de la Comissió de Control i va respondre 
tres-centes setanta-una preguntes, de les quals el 30,1 % estaven relacio-
nades directament amb la falta de pluralisme informatiu. 

Pío Cabanillas va ser el tercer director general nomenat pel govern del 
PP. Amb ell arriba un període de distensió a la Comissió de Control no 
perquè millori la situació en termes de pluralisme, sinó per les seves for-
mes menys agressives. Però les preguntes sobre falta de neutralitat crei-
xen: el 45 % de les que respon Cabanillas tenen a veure amb l’absència 
de pluralisme. El nou responsable afirma de manera pertinaç que els in-

  8.	F. López-Amor, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Comentari 
recollit al Diario de Sesiones (3 juny 1997), p. 6941.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   115 13/07/2009   16:00:54



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

116

formatius són «plurals, imparcials i objectius», i l’oposició torna a condi-
cionar, sessió a sessió, l’acord global de futur a un compromís amb el 
pluralisme. 

Es generen dos discursos antitètics: per al Partit Popular qualsevol 
temps passat a RTVE va ser pitjor; per a l’oposició, el Govern en fa un ús 
partidista. El PNB i CiU, els socis de legislatura del PP, denuncien el tracte 
«poc equitatiu» als partits nacionalistes i la utilització dels informatius de 
TVE al servei del Govern en temes clau com la política antiterrorista o la 
treva d’ETA, activa en aquell moment.

El que li demanem des del nostre grup parlamentari és que Radiotelevi-
sió Espanyola no actuï a favor d’una part en els seus serveis informatius, 
que compleixi amb les seves obligacions de servei públic i sigui un agent 
de pau, no un guerriller a la contra. La societat basca necessita bombers, 
no piròmans.9

EU afirma, en aquest període, que l’estratègia dels que qualifica de 
«comissaris polítics a RTVE» sempre és la mateixa: no deixar sense res-
posta cap declaració del PSOE o del PNB, enemics número 1 del PP, i tri-
vialitzar les notícies de la coalició. Pel que fa al Grup Mixt, la seva queixa 
és sempre la mateixa: no hi ha pluralisme perquè la informació no és 
imparcial i, a més, les minories no existeixen. 

La situació empitjora quan s’acosta un procés electoral. Llavors els 
temps creixen a favor del partit del Govern i les notícies del principal 
partit de l’oposició es concentren en els telediaris de baixa audiència. 
Durant el mandat de Pío Cabanillas els socialistes van presentar un infor-
me sol·licitant empara al defensor del poble. També es va produir una 
denúncia, per part del PP, sobre una suposada esborrada de cintes amb 
imatges de Luis Roldán i Felipe González, que haurien ordenat responsa-
bles de l’etapa socialista a TVE. Sindicats i treballadors van refutar de 
seguida l’acusació, però el director general va ser incapaç de deixar en 
evidència el diputat del PP que va fer la denúncia, i durant diverses co-
missions de control va allargar l’assumpte dient que «s’estava investi-
gant». L’assumpte de l’esborrada de cintes es va tancar en fals. Oficial-
ment no es va conèixer mai el resultat de la investigació, que es va saber 
de manera gairebé immediata, després de comprovar-se fàcilment que 
no havia desaparegut cap cinta dels arxius de RTVE. Pío Cabanillas va 
actuar com a corretja de transmissió dels interessos del partit del Govern 
en lloc dels de l’empresa que dirigia. 

Durant el seu mandat i a les vigílies de les eleccions generals de 
l’any 2000, tota l’oposició es va posar d’acord per dirigir-se a la Junta 

  9.	J. J. González de Txabarri, Grup Parlamentari Basc EAJ-PNB, en la Comissió de Control 
de RTVE. Comentari recollit al Diario de Sesiones (24 febrer 1999), p. 18190.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   116 13/07/2009   16:00:54



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

117

Electoral Central perquè restablís el pluralisme polític a TVE. La Junta Elec-
toral va detectar un cert biaix. 

En aquesta etapa també va tenir lloc el ple del Congrés en el qual el 
llavors secretari general del PSOE Joaquín Almunia va oferir a José María 
Aznar un pacte per a retornar a RTVE la seva independència i compro-
metre’s ambdós partits a no influir mai més en els continguts informatius 
de la radiotelevisió pública. Però Aznar no va recollir el guant.

Manipulació, ni vostè ni jo; sectarisme, ni vostè ni jo; un director gene-
ral que sigui un titella, ni vostè ni jo; el director d’informatius, ni al seu 
servei ni al meu. L’enviliment dels telediaris i la utilització dels informatius, 
mai més.10

Afortunadament —va replicar Aznar—a RTVE ja no passen determina-
des coses que es produïen a l’etapa de Govern socialista. […] Encara que 
els pesi, Radiotelevisió Espanyola s’està sanejant financerament, ocupa en 
aquest moment el lideratge d’audiències i això deu implicar alguna confi-
ança dels espanyols, i no sembla que la televisió que aquests volen sigui la 
de l’experiència que tenen de quan vostès governaven.11

Mentrestant, el deute continua i supera els 580.000 milions de pesse-
tes. Després de les eleccions generals, que el PP guanya per majoria ab-
soluta, Pío Cabanillas és nomenat portaveu del Govern. Comença la vii 
legislatura.

El primer director general d’aquesta etapa va ser Javier González Fer-
rari. El seu mandat va durar dos anys i l’esdeveniment més qüestionat  
en aquest període va ser la cobertura informativa de la vaga general  
del 20-J, un fet que tindria conseqüències importants, entre d’altres la pos-
terior condemna a TVE per vulneració de drets fonamentals. Entre els 
molts assumptes que generaren preguntes a la Comissió de Control, 
destaca el tractament de la informació sobre el País Basc. El PNB, però 
també altres grups polítics, van denunciar amb freqüència la «intoxicació 
deliberada de l’opinió pública» en aquesta matèria delicada. El PNB va 
lamentar la identificació permanent que feien els informatius de RTVE 
entre el terrorisme i el nacionalisme democràtic. L’oposició en general 
coincidia a afirmar que el Govern utilitzava RTVE com a corretja de trans-
missió de la seva política en matèria antiterrorista. 

La majoria absoluta del PP es tradueix en polítiques informatives 
menys flexibles. RTVE refusa, fins i tot, diverses campanyes de publicitat 
que van en contra dels interessos del Govern central (per exemple, la 
campanya contra el Pla Hidrològic del Govern de l’Aragó). Mesos més 

10.	J. Almunia, secretari general del PSOE, en la sessió plenària núm. 255, Diario de Sesio-
nes, Congrés dels Diputats, Madrid (20 octubre 1999), p. 14105.

11.	 J. M. Aznar, president del Govern, en la sessió plenària núm. 255, Diario de Sesiones, 
Congrés dels Diputats, Madrid (20 octubre 1999), p. 14105. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   117 13/07/2009   16:00:55



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

118

tard, els tribunals condemnarien TVE per arbitrarietat. També s’acumu-
len les queixes per les desqualificacions que expressen els contertulians 
de RNE; per l’absència de debats plurals; per incompliments com la po-
sada en marxa dels consells de redacció. 

El Partit Popular i el director general coordinen les seves actuacions: 
els diputats del PP, amb preguntes en «positiu» per a contrarestar les de 
l’oposició recordant les bones audiències; alguns premis i distincions, i 
insistint que «és amb el govern del PP quan TVE va començar a treballar 
en llibertat». Asseguren que els ciutadans reben una informació plural i 
de qualitat, i que es compleix amb el mandat de l’Estatut: qualitat, plura-
litat i respecte a les minories. El director general respon als grups fiscalit-
zant la seva actuació. Així, retreu al PNB la tutela que exerceix a la televi-
sió pública basca i als socialistes, la que duen a terme a Canal Sur. 

Durant la seva etapa al capdavant de RTVE, Ferrari va respondre un 
total de quatre-centes setze preguntes, el 40,1 % relacionades amb la 
falta de neutralitat i pluralisme informatiu. Llavors, RTVE havia ingressat 
a la SEPI i el deute continuava creixent: ascendia a gairebé 6.000 milions 
d’euros.

El darrer director general nomenat pel Govern del PP va ser José Anto-
nio Sánchez. La seva actuació és indissimuladament partidista. L’oposició 
rep sense treva el nou responsable i li recorda que hi ha un excés de go-
vernamentalització, contaminació, fallida en el sistema informatiu i tele-
visió brossa. 

Es repeteixen les tècniques de manipulació: omissions, reiteracions, 
temps descompensats, informació descontextualitzada... Totes les decla-
racions polítiques importants de l’oposició són sistemàticament respos-
tes per algun membre del Partit Popular o del Govern. Els populars insis-
teixen en la seva ja coneguda consigna de recordar que el PSOE no té 
autoritat moral per a criticar els continguts de TVE. 

Tres grans esdeveniments centren els continguts de les comissions de 
control a les quals assisteix José Antonio Sánchez: el desastre del Presti-
ge, la vaga del 20-J i la guerra de l’Iraq. Tots els partits polítics, excepte el 
PP, són especialment crítics però amb un efecte nul. En algunes sessions, 
més de la meitat de les preguntes es dediquen a aquests tres arguments 
informatius, però el director general negarà en tot moment les acusaci-
ons de l’oposició. «El pluralisme —repetirà— està més present que mai». 
El Partit Popular insisteix que TVE manté el lideratge de l’audiència, cosa 
que interpreta com una mostra inequívoca de credibilitat, i atribueix les 
crítiques, cada vegada més nombroses, al setge que ha organitzat el 
principal partit de l’oposició, «entestat en una monumental campanya 
de desprestigi» contra la televisió pública. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   118 13/07/2009   16:00:55



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

119

Quan s’acaba el mandat de José Antonio Sánchez, l’oposició coinci-
deix que ha estat el pitjor període viscut a RTVE pel que fa a pluralisme 
informatiu. Gairebé la meitat de les preguntes que va respondre van es-
tar relacionades amb la falta de neutralitat, però la manipulació que es 
percebia al carrer no va ser admesa pels responsables de l’ens públic, 
entestats fins al final a demostrar que comptaven amb suport social i 
que la seva feina responia a criteris estrictament professionals. Sánchez 
va ser cessat sense temps per a respondre davant de la Comissió sobre 
un dels esdeveniments informatius la cobertura del qual va generar més 
protestes: l’atemptat de l’11 de març i els dies posteriors. Les denúncies 
de manipulació van ser nombroses. Posteriorment, tindrien el seu reflex 
en una resolució del Parlament Europeu i en un estudi del Consell Audio-
visual de Catalunya, que va certificar el tracte esbiaixat que va donar 
RTVE a la informació d’aquells dies. 

Per tot el que s’ha exposat més amunt, l’any 2004 TVE passava per ser 
una de les televisions públiques europees més qüestionades, productora 
d’una activitat que el ciutadà percebia com a costosa i al servei del Go-
vern. Si a tot això, hi afegim la deriva de les missions de servei públic, no 
és exagerat afirmar que la televisió pública s’havia convertit en una de 
les assignatures pendents de la democràcia espanyola. 

Incompliments estatutaris

La falta de pluralisme social i polític ha estat el més greu però no l’únic 
incompliment de l’Estatut de RTVE. Malgrat estar-ne prevista la regulació 
a l’article 24 de la vella llei, no es va arribar mai a formalitzar el dret 
d’accés dels grups socials més representatius. El pluralisme lingüístic, 
lluny de fomentar-se, s’ha vulnerat amb massa freqüència i els consells 
de redacció continuen essent una promesa en l’aire. 

El dret d’accés és un mandat constitucional i una vella demanda que 
continua sense estar regulada, malgrat recollir-se a l’Estatut i a la nova 
llei de mitjans de titularitat estatal.12 La seva regulació va ser proposada 
a les conclusions de la Comissió de Continguts Televisius del Senat i figu-
ra en els programes de tots els partits polítics. El grup polític que aban-
derarà, legislatura rere legislatura, la causa del dret d’accés serà Esquerra 
Unida. 

Esquerra Unida va aconseguir que s’aprovés una proposició no de llei 
per la qual s’instava el Consell d’Administració de RTVE a definir un marc 

12.	La disposició addicional quarta de la Llei 17/2006, de 5 de juny, de la ràdio i la televisió 
de titularitat estatal diu que les directrius sobre el dret d’accés «hauran de ser aprovades pel 
Consell d’Administració de la Corporació RTVE en el termini de sis mesos a comptar des del 
moment de constitució del Consell d’Administració». 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   119 13/07/2009   16:00:55



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

120

estable que assegurés el dret d’accés, en les emissions de RTVE, als grups 
polítics amb representació parlamentària i als grups socials més repre-
sentatius. La proposta, inspirada en l’article 20 de la Constitució, tenia 
com a objectiu contribuir a garantir el pluralisme.

Es tracta d’assegurar un marc estable d’accés dels grups polítics i socials 
més significatius en els espais de TVE. Una de les funcions d’aquesta co-
missió ha estat intentar posar en evidència que la direcció general, amb 
independència de la persona que l’ocupa en cada moment històric, ha 
afavorit unes formacions polítiques respecte d’unes altres.13

La proposició va comptar amb el suport del Partit Popular, llavors al 
govern, el qual va afirmar que gràcies a ells s’havia tornat la independèn-
cia als mitjans públics.

És indubtable que RTVE ha de reconèixer les diverses tendències, opini-
ons i interessos existents a la societat i que, per tant, els programes infor-
matius han de reflectir aquesta diversitat procurant que totes les opinions 
estiguin degudament representades. Com que aquest Govern i la nova di-
recció general de Radiotelevisió Espanyola han desistit que RTVE s’utilitzi 
per a fins diferents dels que els corresponen a l’Estatut i dels quals en els 
darrers anys hi ha hagut una consolidada doctrina, s’està en la millor dis-
posició d’escometre el que es demana i que no s’ha dut a terme en els úl-
tims setze anys.14

Però, malgrat les aparents intencions de Mónica Ridruejo, el dret d’ac-
cés no va quedar regulat durant el seu mandat. El seu successor, Fernan-
do López-Amor, també hi va manifestar la seva disposició favorable, però 
va haver d’enfrontar-se als retrets de l’oposició quan va incomplir el com-
promís adquirit. 

L’article 20.3 de la Constitució diu que es legislarà per part del Parla-
ment la llei corresponent que regularà aquest dret d’accés de les organit-
zacions no governamentals. Li puc assegurar que el dia que el Parlament 
ens doni alguna clau normativa sobre la regulació d’aquest dret d’accés, 
amb molt de gust compliré al peu de la lletra.15

El març de 1999 el nou director general, Pío Cabanillas, escolta com 
l’oposició parlamentària li demana que dugui a terme el que havien pro-
mès els seus predecessors. Cabanillas es justifica argumentant que tant 

13.	M. Alcaraz, del Grup Parlamentari Federal d’Esquerra Unida, en la Comissió de Control 
de RTVE. Comentari recollit al Diario de Sesiones (27 novembre 1996), p. 3210.

14.	J. M. Peñalosa, del Grup Parlamentari Popular, en la Comissió de Control de RTVE. Co-
mentari recollit al Diario de Sesiones (27 novembre 1996), p. 3213.

15.	F. López-Amor, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Comentari 
recollit al Diario de Sesiones (11 desembre 1997), p. 10220.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   120 13/07/2009   16:00:55



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

121

els consells d’informatius com l’accés dels grups socials quedaran regu-
lats quan es reformi globalment l’Estatut de RTVE.

Quan es va acabar la vii legislatura (març 2004), els consells de redac-
ció, òrgans consultius i fiscalitzadors dels continguts audiovisuals, la 
constitució dels quals reclamen des dels anys vuitanta els col·lectius de 
professionals, continuaven sense estar regulats. No obstant això, també 
va ser un dels assumptes que aparentment havia de ser abordat, amb 
caràcter d’urgència, quan va arribar al govern el Partit Popular, compro-
mès amb la democratització dels mitjans públics.

En resposta a la seva pregunta, vull informar que és propòsit de la direc-
ció general instal·lar en el més curt termini de temps possible els consells 
de redacció dels serveis informatius en els termes que en el futur s’acordin 
entre la representació dels professionals, la direcció, etcètera. Aquests con-
sells de redacció tindran un marcat caràcter professional.16

El 3 de juny de 1997, durant la sessió de control 14, Esquerra Unida es 
va interessar per l’incompliment de l’acord. Havia passat gairebé un any 
des que l’anterior directora general de RTVE, Mónica Ridruejo, assegurés 
que es tractava d’un assumpte urgent. López-Amor es va escudar en el 
fet que qualsevol decisió sobre els consells informatius s’hauria d’inclou-
re en el marc de la nova regulació de l’Estatut de RTVE i dins d’aquest 
pacte d’Estat que EU reclamava.

No hi ha hagut cap acord del Consell d’Administració sobre els consells 
d’informació. Li diré que com que és un tema en part innovador i en part 
important, s’ha de remetre al lloc corresponent a la seu parlamentària, 
que és la Subcomissió, i aquest director general no té cap capacitat de 
convocatòria de la mateixa.17

Canvia el director general i Esquerra Unida s’encarrega de recordar al 
nou que no s’ha complert amb el que s’havia pactat. La resposta de Pío 
Cabanillas és evasiva:

Pel que fa als informatius, crec que avui n’hem parlat molt i insistir-hi 
seria redundant, però farem una bona tasca en aquest context i els princi-
pis que tant vostè com jo defensem tindran el seu reflex.18

16.	M. Ridruejo, directora general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Resposta 
recollida al Diario de Sesiones (25 setembre 1996), p. 1243.

17.	 F. López-Amor, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Resposta 
recollida al Diario de Sesiones (3 juny 1997), p. 6938.

18.	P. Cabanillas Alonso, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Res-
posta recollida al Diario de Sesiones (21 desembre 1998), p. 17490.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   121 13/07/2009   16:00:55



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

122

El següent recordatori es produeix a la sessió 34, del 24 de març de 1999. 
En aquesta ocasió, Pío Cabanillas s’escuda en el fet que, tant els consells 
d’informatius com l’accés dels grups socials, quedaran regulats quan es 
reformi l’Estatut de RTVE.

Que quedi clara una cosa: jo no he estat mai en contra dels consells de 
redacció. El que sí que crec és que aquest tema s’ha de tractar dins de la 
reforma completa de l’Estatut de RTVE.19

Torna a canviar el director general i les preguntes es dirigeixen a Javier 
González Ferrari. De nou, bones paraules sense concreció.

Vostès aprovaran, de cara a la neutralitat i pluralitat i al procés de des-
governamentalització, absolutament necessari, un estatut dels treballa-
dors dels consells de redacció concretament per a funcionar de manera 
adequada?20 —pregunta el senyor Alcaraz.

On i quan ens asseiem? Jo m’asseuré on vostès em diguin, quan vostès 
em diguin21 —respon Javier González Ferrari.

Els consells d’informatius no es van arribar a regular ni en la vi ni en la 
vii legislatures, encara que l’anomenat Comitè Antimanipulació va ser 
un intent de posar-los en marxa al marge de la direcció de RTVE. El darrer 
director general nomenat pel Govern del Partit Popular, José Antonio 
Sánchez, va negar el seu valor professional. 

L’últim intent, així mateix fallit, de posar en marxa l’Estatut de l’Infor-
mador va ser el de Carmen Caffarel, la directora general amb la qual 
RTVE va emprendre una profunda reforma. La responsable de la radiote-
levisió pública va presentar, el 10 de febrer de 2005, un projecte d’estatut 
professional dels serveis informatius, que va definir com un «element 
clau en l’exercici del dret a la llibertat d’expressió i d’informació dels pro-
fessionals de la casa i també del dret a una informació veraç, imparcial i 
plural que exigeixen tots els ciutadans».22 Això no obstant, tampoc no va 
ser possible en aquesta ocasió per desacords amb els sindicats a l’hora 
de negociar el paquet que incloïa el projecte d’estatut i un nou conveni.

El pluralisme lingüístic previst a l’article 4t de l’Estatut és objecte per-
manent de reivindicació dels partits nacionalistes i del Grup Mixt. Durant 
el mandat de Mónica Ridruejo es va aprovar una proposició no de llei 
—mera declaració d’intencions sense imperatiu legal— per la qual s’insta-

19.	P. Cabanillas Alonso, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Co-
mentari recollit al Diario de Sesiones (27 octubre 1999), p. 23281.

20.	F. Alcaraz, del Grup Parlamentari Federal d’Esquerra Unida, en la Comissió de Control de 
RTVE. Pregunta recollida al Diario de Sesiones (31 maig 2000).

21.	 J. González Ferrari, director general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Res-
posta recollida al Diario de Sesiones (31 maig 2000), p. 244. 

22.	C. Caffarel, en el text de la carta dirigida a tots els treballadors de RTVE (10 febrer 2005).

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   122 13/07/2009   16:00:55



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

123

va el Consell d’Administració que aprovés un pla de programació que 
assegurés el pluralisme lingüístic. En l’etapa de Fernando López-Amor, el 
PNB, malgrat el pacte de legislatura subscrit amb el PP, va denunciar 
amb freqüència que s’estava produint un retrocés de la pluralitat infor-
mativa i lingüística.

En els darrers mesos s’ha produït un retrocés des del punt de vista de la 
pluralitat en el tractament del Centre Territorial del País Basc incomplint 
l’objectiu marcat d’ajudar a la normalització lingüística, perquè és això 
pluralisme lingüístic i cultural.23

Les crítiques no cessen amb el nou director general. Tant el PNB com 
CiU deixen constància del tracte poc equitatiu que, segons ells, reben a 
RTVE.

No ha de caure en la temptació de sepultar l’immens patrimoni que 
vostè té en la pluralitat sota la llosa de la concepció reduccionista d’una 
sola llengua, d’una sola cultura i d’una sola manera de pensar.24

El PNB arrossega, comissió rere comissió, la mateixa queixa: el fet basc 
no interessa i es conculca el mandat pluricultural i plurilingüe de l’Esta-
tut.

Per què no es fa des de Radiotelevisió espanyola cap informatiu que 
utilitzi mínimament la llengua basca?, per què no s’ha reunit mai el consell 
assessor de Radiotelevisió al País Basc?, hi ha cap intenció que s’hi pugui 
arribar a reunir?, per què no s’ha ofert a ETB realitzar en llengua basca 
cap de les retransmissions dels jocs olímpics? Em semblen bé com a princi-
pi les pautes de pluralisme i de neutralitat informativa que s’han marcat 
per a aquesta etapa, però el que ens agradaria és veure-les plasmades en 
els noticiaris.25

El PNB enumera les grans absències (notícies procedents del País Basc) 
que, a judici seu, es produeixen en els informatius. S’oculten les notícies 
positives —les que tenen a veure amb l’economia, amb la cultura, amb 
inauguracions, etcètera— i es potencien, segons el PNB, les negatives. El 
diputat González de Txabarri assegura que RTVE ha condemnat a un 
gueto el País Basc, i recorda al director general quines són les seves obli-
gacions.

23.	J. J. González de Txabarri, del Grup Parlamentari Basc EAJ-PNB, en la Comissió de Con-
trol de RTVE. Comentari recollit al Diario de Sesiones (26 febrer 1997), p. 4506.

24.	R. Burballa, del Grup Parlamentari Català (CiU), en la Comissió de Control de RTVE. In-
tervenció recollida al Diario de Sesiones (21 desembre 1999), p. 24461. 

25.	M. Uría, del Grup Parlamentari Basc EAJ-PNB, en la Comissió de Control de RTVE. Co-
mentari recollit al Diario de Sesiones (28 setembre 2000), p. 1421.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   123 13/07/2009   16:00:55



A
lic

ia
 G

. M
on

ta
no

124

Es tracta que aquest Estat és pluricultural i la seva obligació és que 
aquest Estat subratlli aquesta dimensió pluricultural i plurilingüe de l’Estat, 
i no ho fa. Ens condemnen al gueto. La seva obligació com a director ge-
neral és subratllar la dimensió pluricultural i plurilingüe de l’Estat. Ho està 
fent o no?26

El director general respon amb arguments polítics i arriba a retreure al 
PNB la seva actitud cap a la Constitució espanyola. La resposta de Gon-
zález Ferrari arrenca els aplaudiments dels diputats del PP, segons recull 
el Diario de Sesiones d’aquesta data.

L’arribada d’un nou equip a RTVE després de la victòria socialista  
de 2004 es tradueix, a efectes del pluralisme lingüístic, en fets positius 
com la subtitulació, enfront al doblatge habitual, de les intervencions en 
català durant les darreres eleccions al Parlament; o la producció de tele-
films per a ser emesos a la cadena pública en llengües vernacles. La prime-
ra ha estat Zeru Horriek, basada en un relat de Bernardo Atxaga. A més, 
TVE manifesta la seva intenció de coproduir en col·laboració amb EITB, 
CCRTV i TVG. Això no obstant, el procés de reestructuració de RTVE 
comporta, en paral·lel, la reducció del nombre d’hores d’emissió en les 
llengües cooficials als centres territorials de Catalunya, Galícia, el País 
Basc, València i les Balears. 

Les incerteses de la nova etapa

Amb independència de quin sigui el resultat final, tot indica que l’au-
diovisual públic espanyol ha iniciat una etapa de reformes profundes, 
que es produeixen gairebé trenta anys després de la transició políti- 
ca que va permetre transformar el règim dictatorial heretat del franquis-
me en un altre de naturalesa democràtica. 

La reestructuració —amb independència dels seus encerts i errors— 
està en marxa i, com a mínim fins al moment, els informatius de RTVE 
gaudeixen d’un marge d’independència inèdit respecte a temps passats. 
Des del 26 d’abril de 2004 i fins al 15 de gener de 2007, la responsable 
de l’ens públic ha estat Carmen Caffarel. Per primera vegada, un màxim 
responsable de RTVE reconeixia públicament que la tasca dels professio-
nals dels mitjans públics s’ha vist fortament condicionada pel mandat 
del partit governant i del poder polític:

Si el meu propòsit és la recuperació de la pluralitat com a base inequívo-
ca de qualsevol que pugui ser el nou projecte de radiotelevisió pública, 

26.	J. J. González de Txabarri, del Grup Parlamentari Basc EAJ-PNB, en la Comissió de Con-
trol de RTVE. Intervenció recollida al Diario de Sesiones (19 desembre 2001), p. 3651.

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   124 13/07/2009   16:00:55



U
n 

co
m

pr
om

ís
 p

en
de

nt
 d

e 
la

 d
em

oc
rà

ci
a 

es
pa

ny
ol

a

125

aquesta pluralitat no és possible sinó a través del diàleg i el consens. Es 
tracta de trencar amb una dinàmica que s’ha caracteritzat, legislatura rere 
legislatura, per declaracions inicials de neutralitat grandiloqüents que a 
poc a poc s’anaven desactivant en favor d’una radiotelevisió influïda pel 
poder polític de manera creixent.27

En tot aquest temps, l’únic partit que s’ha negat a admetre els aven-
ços experimentats en matèria de neutralitat informativa ha estat el 
Partit Popular. Paral·lelament, el comitè d’experts va acabar l’Informe 
per a la Reforma dels Mitjans públics, recollit, en part, a la Llei de 5 de 
juny de la ràdio i de la televisió de titularitat estatal. Per primera vegada 
des de la transició política, el director general ja no és elegit pel Go-
vern. Però algunes de les recomanacions més atrevides de l’anomenat 
Comitè de savis no s’han tingut en compte, per exemple, que el nome-
nament del director o president de la nova corporació depengués del 
Consell d’Administració —després d’un concurs públic— i no del Parla-
ment, com finalment marca la llei. Les Corts Generals conserven un 
gran pes decisori i queden en mans d’una majoria reforçada, tant al 
Congrés com al Senat, els nomenaments del principal òrgan de gestió 
del mitjà públic. Preval, per tant, un cert risc: un simple acord entre 
partits podria derivar en una reforma incompleta o en tripijocs no de-
sitjats. 

Segons el catedràtic Enrique Bustamante, vocal del comitè d’experts, 
els interrogants del procés de reformes legals de l’audiovisual espanyol 
vénen, en primer lloc i sobretot, de les absències, la més important, 
l’ajornament de la remissió al Parlament del Projecte de llei de creació 
del Consell Estatal dels Mitjans Audiovisuals. «En definitiva, després del 
pas de l’equador dels dos primers anys del govern de Rodríguez Zapate-
ro, l’audiovisual espanyol mantenia vius tots els seus envits i tots els seus 
interrogants.»28

L’altre gran repte és si el model dissenyat per la Societat Estatal de 
Participació Industrial (SEPI), encarregada de la reestructuració del vell 
ens, és suficient per a garantir un servei públic audiovisual que respongui 
a les seves senyes d’identitat: independència, accés universal i qualitat. I 
és que, per paradoxal que sembli, el procés de reforma de RTVE s’en-
fronta al seu moment més crític: culminar, amb el suport d’una àmplia 
majoria social i política, els canvis iniciats. 

27.	 C. Caffarel, directora general de RTVE, en la Comissió de Control de RTVE. Intervenció 
recollida al Diario de Sesiones (26 maig 2004), p. 4. 

28.	E. Bustamante (2006), Radio y televisión en España: Historia de una asignatura pen- 
diente de la democracia, Madrid, Gedisa. 

001-202 Treballs de comunicacio 24.indd   125 13/07/2009   16:00:55


