Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Sensibilització, comunicació i repartiment de decisions : com implicar la societat civil en la conservació del patrimoni. La guia de l’ICCROM «Iniciar els joves en la gestió i la protecció dels punts patrimonials als països àrabs».

Zaki Aslan, Monica Ardemagni

Resum


El coneixement que té el públic en general sobre els problemes de la conservació i gestió de llocs arqueològics és desigual arreu del món. Diverses organitzacions proporcionen informació i orientació, sovint a través dels seus llocs web. No obstant això, pocs d’ells estan preocupats pel canvi de les actituds en les generacions més joves. Aquest llibre de l’ICCROM i la UNESCO, que ha estat publicat amb el suport de l’oficina de la UNESCO a Amman, està dirigit directament al professorat. Per a ICCROM aquest plantejament no és nou i ja ha publicat, amb el Consell d’Europa, material per al professorat destinat a conscienciar sobre el patrimoni a les ciutats europees. El llibre aborda els grans temes que giren al voltant del patrimoni cultural. De fet, el títol de la primera secció és «Els conceptes de patrimoni cultural». Els autors es pregunten: què és el patrimoni? I per què és important el patrimoni? El llibre presenta informació per a la comprensió dels llocs històrics, el seu deteriorament i la seva conservació, les qüestions del turisme, sensibilització i divulgació, i el patrimoni mundial. Però el llibre no és només sobre la presentació dels fets. Està clarament estructurat de cara al professorat, amb informació, idees, activitats i paraules clau, juntament amb descripcions de cada una de les «unitats». Cada unitat comença amb «objectius d’aprenentatge», seguint el format curricular i la bona pràctica docent. En l’ampli ús que se’n fa en països com el Líban, Líbia i l’Iraq, s’ha mostrat útil i suggerent en la seva aplicació a les aules. Actualment està disponible en línia perquè el professorat de fora de la regió àrab es pugui beneficiar d’aquest treball. De fet, s’ha donat permís per traduir el llibre a l’espanyol, que inclourà els llocs del patrimoni cultural en països de parla espanyola.

Text complet: PDF