Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Detecció, correcció i justificació d'errors de normativa en l'alumnat universitari: la formació lingüística dels futurs mestres

Mariona Casas-Deseures, Llorenç Comajoan Colomé

Resum


Aquest article presenta un estudi sobre la detecció, la correcció i la justificació d?errors de normativa per part d?un grup d?alumnes de primer dels graus de mestre. A la introducció, s?exposen les tendències actuals en recerca en implantació de la normativa. Al segon apartat, es presenta un estudi que pretén donar resposta a les següents preguntes de recerca: 1) els alumnes universitaris són capaços de detectar errors de normativa?; 2) quines variables sociolingüístiques es relacionen amb la seva capacitat de detectar errors?; 3) els alumnes que detecten els errors de normativa són capaços de corregir-los i justificar-los?, i 4) quines implicacions didàctiques tenen els resultats sobre la detecció, la correcció i la justificació dels errors? En l?estudi es van proporcionar a cent seixanta-dos alumnes de primer any universitari una sèrie de frases que contenien almenys un error de normativa i se?ls va demanar que detectessin, corregissin i justifiquessin els errors que hi trobaven. Els resultats mostren que només la meitat dels errors van ser detectats i que els alumnes que procedien del batxillerat eren capaços de detectar més errors que els que provenien d?altres vies d?accés a la universitat, independentment de la llengua primera. A més, es posa en relleu que la detecció d?un error no n?assegura la correcció satisfactòria ni la justificació. Al final de l?article, se suggereixen propostes per a millorar la situació de l?ensenyament-aprenentatge de llengües en l?àmbit universitari.

Text complet: Text complet