Complejidad restringida, complejidad general
Visualitza/Obre
Estadístiques de LA Referencia / Recolecta
Inclou dades d'ús des de 2022
Cita com:
hdl:2099/3883
Tipus de documentArticle
Data publicació2007-05
EditorCàtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC
Condicions d'accésAccés obert
Llevat que s'hi indiqui el contrari, els
continguts d'aquesta obra estan subjectes a la llicència de Creative Commons
:
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 2.5 Espanya
Abstract
Aquest article estudia l’aparició tardana de la complexitat en l’àmbit científic, des de la seva invisibilitat en la ciència clàssica a la seva introducció posterior en diferents
disciplines científiques. Així mateix, analitza les diferències entre dues concepcions fonamentals de la complexitat: la restringida i la generalitzada. El text repassa les nocions incorporades en la complexitat, com la noció de sistema, emergència, caos,auto-eco-organització, així com els principis hologràmic i dialògic. En la part final,s’exposen propostes per tal d’incorporar la complexitat en el sistema educatiu. Este artículo estudia la aparición tardía de la complejidad en el ámbito científico, desde
su invisibilidad en la ciencia clásica a su introducción posterior en diferentes disciplinas científicas. Asimismo, analiza las diferencias entre dos concepciones fundamentales de la complejidad: la restringida y la generalizada. El texto repasa las nociones incorporadas
en la complejidad, como la noción de sistema, emergencia, caos, auto-eco-organización,
así como los principios holográmico y dialógico. En la parte final, se exponen
propuestas para incorporar la complejidad en el sistema educativo. This article begins by tracking the appearance of complexity in scientific discourse, from its invisibility in classical science to its belated introduction in various disciplines.
The author then analyses the differences between the two fundamental ways of
understanding the concept: restricted complexity and generalised complexity. He
reviews the various notions included in complexity, such as system, emergence, chaos
and self-eco-organisation, as well as the hologrammatic and dialogical principles. Finally, he proposes ways of incorporating complexity in the education system.
CitacióMorin, Edgar. "Complejidad restringida, complejidad general". Sostenible?, 2007, núm. 9
ISSN1575-6688
Col·leccions
Fitxers | Descripció | Mida | Format | Visualitza |
---|---|---|---|---|
Complidad restrinjida complejidad general.pdf | 132,8Kb | Visualitza/Obre |