Educación ambiental en Reservas de la Biosfera
Visualitza/Obre
Estadístiques de LA Referencia / Recolecta
Inclou dades d'ús des de 2022
Cita com:
hdl:2099/7104
Tipus de documentArticle
Data publicació2008-12
EditorCàtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC
Condicions d'accésAccés obert
Llevat que s'hi indiqui el contrari, els
continguts d'aquesta obra estan subjectes a la llicència de Creative Commons
:
Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya
Abstract
Les reserves de la biosfera tenen un paper actiu com a llocs d’aprenentatge sobre
desenvolupament sostenible, perquè tenen el repte d’experimentar models generals, posant en
marxa instruments operatius que funcionin en realitats concretes.
Si examinem diferents experiències reeixides desenvolupades en reserves de la biosfera, podem
trobar una sèrie de característiques o factors d’èxit que poden ser extrapolables o, almenys,
servir de referència per a d’altres llocs. Entre ells podem assenyalar: a) la consideració de
l’educació ambiental com a procés social, b) la integració de l’educació i la gestió, c) la promoció
de la participació, i d) el protagonisme de la comunitat.
Per últim, prenent com a cas d’estudi la Reserva de la Biosfera d’Urdaibai, es presenten cinc
experiències significatives desenvolupades en el seu si: a) la pròpia declaració com a reserva de
la biosfera, b) el Pla de Manejament per a la Interpretació, Investigació i Educació Ambiental, c)
una federació de voluntariat ambiental, d) l’agenda 21 Escolar, i e) la Càtedra UNESCO sobre
Desenvolupament Sostenible i Educació Ambiental. Las reservas de la biosfera desempeñan un papel activo como lugares de aprendizaje sobre
desarrollo sostenible, porque tienen ante sí el reto de experimentar modelos generales, poniendo
en marcha instrumentos operativos que funcionen en realidades concretas.
Si examinamos diferentes experiencias exitosas desarrolladas en reservas de la biosfera podemos
encontrar una serie de características o factores de éxito, que pueden ser extrapolables o, al
menos, servir de referencia para otros lugares. Entre ellos podemos señalar: a) la consideración
de la educación ambiental como proceso social, b) la integración de la educación y la gestión, c)
la promoción de la participación, y d) el protagonismo de la comunidad.
Por último, tomando como caso de estudio la Reserva de la Biosfera de Urdaibai, se presentan
cinco experiencias significativas desarrolladas en su seno: a) la propia declaración como reserva
de la biosfera, b) el Plan de Manejo para la Interpretación, Investigación y Educación Ambiental,
c) una federación de voluntariado ambiental, d) la Agenda 21 Escolar, y e) la Cátedra UNESCO
sobre “Desarrollo sostenible y educación ambiental”. Biosphere reserves play an important role as places for learning about sustainable development,
as one of their goals is to implement general models. This is achieved by establishing operational
instruments for use in specific circumstances.
An analysis of successful experiences in biosphere reserves shows that several characteristics or
factors determine success and can be applied to, or at least serve as a reference for, other places.
Such characteristics include treating environmental education as a social process, integrating
education and management, promoting participation, and recognizing the community’s leading
role.
As a case study, five significant experiences of the Urdaibai Biosphere Reserve are presented: a)
the declaration of this site as a biosphere reserve, b) the Management Plan for Interpretation,
Research and Environmental Education, c) a federation of environmental volunteers, d) the School
Agenda 21 and e) the UNESCO Chair on Sustainable Development and Environmental Education.
CitacióMartínez Huerta, Joseba. "Educación ambiental en Reservas de la Biosfera". Sostenible?, 2008, núm. 10, p. 65-79.
Dipòsit legalDL: B.25102-2006
ISSN1575-6688
Col·leccions
Fitxers | Descripció | Mida | Format | Visualitza |
---|---|---|---|---|
010_06.pdf | 160,4Kb | Visualitza/Obre |