Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La Recepción de la zarzuela en la Barcelona de 1898

Celestino Lahera Aineto

Resum


L'article següent recull alguns aspectes tractats en el meu treball de màster «Rebotica de música / (Barcelona 1898) / Lo mejor contra la crisis: una hora de zarzuela», l'objectiu del qual era mesurar, amb dades objectives i de manera quantitativa, el pes de la sarsuela en la cartellera d'espectacles d'aquella Barcelona de 1898. Com a temes previs, hem realitzat una breu exposició del context històric, comentat el cost de les entrades als diversos especles tacles i tractat el problema de les múltiples denominacions que hem pogut trobar per a les obres que hem agrupat sota el terme popular de sarsuela. Posteriorment, veurem quines foren les obres de més èxit, els seus autors més representatius, les sarsueles en català que s'oferiren i algun exemple de la relació entre lletres i/o contextualització de la trama, amb la situació bèl·lica i política per la qual travessava el país. Pel fet de tractar-se d'un estudi quantitatiu, aquest s'ha realitzat a partir de les xifres obtingudes amb el buidatge de la secció d'espectacles de La Vanguardia i La Dinastía, i s'ha establert, a partir d'aquí, la comparació entre l'oferta de sarsuela i la d'òpera, teatre, pantomima, etc. La conclusió final que confirmava la hipòtesi de partida és que, basant-nos en les xifres manejades, i més enllà d'altre tipus de consideracions, la sarsuela va ser durant aquell any l'espectacle preferit pel públic.

Text complet: Text complet