Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El pensament harmònic de Julián Bautista en teoria i pràctica: de l’Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía (1934-1935) a Suite all’antica i Barrio de Córdoba

Christiane Heine

Resum


El compositor madrileny Julián Bautista (1901-1961) va escriure el 1934-1935 l’Estudio comparativo de los principales Tratados de Armonía a partir de Jean-Philippe Rameau, possiblement amb motiu de les oposicions a la Càtedra d’Harmonia del Conservatorio Nacional de Música y Declamación de Madrid, que guanyà el 8 de juliol de 1936, només deu dies abans de l’alçament militar que encetà la Guerra Civil Espanyola i que provocà el posterior exili argentí del músic, el 1939. En aquest text inèdit, de 78 pàgines mecanografiades, Bautista analitza 24 tractats d’harmonia que abracen dos segles sencers i que procedeixen de teòrics belgues i francesos, com també d’alguns autors italians, alemanys i espanyols. Per aquest motiu, esdevé una font important per jutjar la recepció dels tractats estrangers a Espanya durant la Segona República. Alguns dels comentaris i avaluacions duts a terme per Bautista en l’Estudio comparativo palesen que el seu enteniment teòric de l’harmonia i del sistema tonal es vinculà estretament a la seva faceta de compositor. A fi d’indagar les suposades relacions entre el seu coneixement teòric i la pràctica compositiva, s’examinen els seus plantejaments harmònics en dues obres dels anys trenta: la Suite all’antica per a orquestra (1931-1938) i la segona cançó
del cicle vocal Tres ciudades (1937).

Text complet: PDF