Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El model constructivista amb les noves tecnologies, aplicat al procés d'aprenentatge

Stefany Raquel Hernández Requena

Resum


La teoria constructivista s'enfoca en la construcció del coneixement per mitjà d'activitats basades en experiències riques en context. El constructivisme ofereix un nou paradigma per a aquesta nova era motivat d'informació per les noves tecnologies que han sorgit en els últims anys. Amb l'arribada d'aquestes tecnologies (wikis, xarxes socials, blogs...), els estudiants no solament tenen al seu abast l'accés a un món d'informació il·limitada de manera instantània, sinó que també se'ls ofereix la possibilitat que controlin ells mateixos la direcció del seu propi aprenentatge. Aquest treball intenta examinar el vincle entre l'ús efectiu de les noves tecnologies i la teoria constructivista, explorant com les tecnologies de la informació aporten aplicacions que, en ser utilitzades en el procés d'aprenentatge, donen com a resultat una experiència d'aprenentatge excepcional per a l'individu en la construcció del seu coneixement. Canviar l'esquema tradicional de l'aula, on el paper i el llapis tenen el protagonisme principal, i establir un nou estil en el que es trobin presents les mateixes eines però afegint les aplicacions de les noves tecnologies, aporta una nova manera d'aprendre, que crea en els estudiants una experiència única per a la construcció del seu coneixement. El punt central d'aquesta investigació és analitzar com les noves tecnologies com a eines constructivistes intervenen en el procés d'aprenentatge de les persones.

Paraules clau


aprenentatge, blog, constructivisme, noves tecnologies, wiki, xarxes socials

Text complet: PDF (Castellano)