Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L’ensenyament-aprenentatge de la recerca a Llatinoamèrica. Acostament des d’ALAS Costa Rica

José Torres Frías, Rocío Andrade Cázares, Cristian Orellana Fonseca, Rodrigo Salazar Jimenez

Resum


El present text inclou l’anàlisi de treballs presentats en el XXX Congreso Latinoamericano de Sociología ALAS Costa Rica, celebrat el 2015, coordinat per l’Asociación Latinoamericana de Sociología (ALAS). Es prenen en consideració vuit treballs relacionats amb el procés d’ensenyament-aprenentatge de la recerca i es recuperen les principals aportacions que han fet sobre el tema. Es discuteix sobre com s’aborda el procés d’ensenyament-aprenentatge de la recerca en el context llatinoamericà. S’evidencia que, malgrat les diferències contextuals i institucionals, a Llatinoamèrica prevalen problemàtiques compartides sobre formació per a la recerca. Alguns dels principals aspectes que es posen de manifest estan relacionats amb la dificultat que tenen els formadors per desenvolupar el procés d’ensenyament-aprenentatge en el marc de les ciències socials i humanitats. Altres aspectes es vinculen amb l’experiència en recerca del formador mateix, amb l’estil que té per dur a terme la seva pròpia recerca i guiar tesis, i amb l’estil de docència que utilitza. També són un factor de rellevància els estils dels estudiants, així com les creences que tots dos actors tenen sobre la formació per a la recerca. Finalment, l’existència o no d'una cultura de recerca s’aprecia com una problemàtica que cal tenir en compte

Text complet: HTML (Castellano)