Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Models lineals multinivell en SPSS i la seva aplicació en investigació educativa

Tatiana Iñiguez Berrozpe, Francesco Marcaletti

Resum


En aquest article abordem l’anàlisi de dades que es troben agrupades o niades en unitats més àmplies, com passa molt sovint en l’àmbit educatiu. Per fer-ho, mitjançant la base de dades que proporciona la prova PISA (OCDE), en què l’alumnat (nivell 1) s’agrupa en centres (nivell 2), s’exemplifica l’anàlisi que més s’adequa a aquest tipus de dades estructurades seguint una jerarquia, els models lineals multinivell (MLM). A través del programa SPSS es porta a terme l’MLM que permet, tenint en compte aquests agrupaments, analitzar la influència de les variables independents de nivell 1 (personals i familiars) i les de nivell 2 (totes les relacionades amb el centre) en els resultats relacionats amb el rendiment de l’alumnat en la prova PISA 2015 (variable dependent). En l’exemple presentat, es demostra no només que les variables tant de nivell 1 com de nivell 2 tenen un efecte rellevant en el resultat de l’alumnat, sinó que, a més, l’anàlisi mitjançant l’MLM permet tenir en compte els efectes internivells, en aquest cas l’agrupament en centres, en el resultat.

Text complet: HTML (Castellano)