Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Aprendre a votar amb les eleccions al Parlament Europeu. Una simulació innovadora del procés electoral dissenyada per a l'alumnat d'educació secundària obligatòria

Elvira Barriga-Ubed, Ann E. Wilson-Daily, Joaquim Prats

Resum


Aquest article descriu una experiència didàctica innovadora duta a terme durant l’any 2014 en paral·lel a les eleccions al Parlament Europeu. L'experiència se centra en la simulació i avaluació participativa en nou instituts amb aproximadament 800 alumnes de tercer i quart curs de secundaria obligatòria a Catalunya. En aquest cas en concret, l’objectiu principal era fomentar el coneixement dels elements del sistema democràtic europeu en l’alumnat de secundària. El projecte consisteix a motivar la participació activa de l'alumnat mostrant diverses vies de participació convencional i no convencional. El projecte va culminar amb la simulació educativa de l'exercici del vot dos dies abans de les eleccions reals estatals, coincidint amb l’ambient electoral del comicis al Parlament Europeu durant el maig del 2014. En el present article s’exposen les bases teòriques i metodològiques que fonamenten aquesta experiència, es descriu el procés de disseny i elaboració dels materials didàctics del programa, i s’explica l’execució de l’experiència didàctica fruit de la seva implementació a les aules dels diferents centres escolars participants viscuts per l’alumnat, l’equip de professorat i l’equip de recerca. També, es profunditza en les valoracions i recomanacions senyalades per part del professorat participant.

Text complet: HTML (Castellano)