Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Science and Religion in Traditional Indian Medicine: the Laws of Nature and the Individual in Western Āyurvedic Practice

Laura Silvestri

Resum


Traditional medicine (especially Āyurvedic medicine) was taken by Indian nationalism as a synecdoche for traditional culture. In the face of European claims for scientific and technological pre-eminence, Indian thinkers such as Aurobindo, Vivekananda, Radakrishnan, accepted European representations of Indian thinking as mystic and intuitive, to define it as distinctive of Indian identity, both as effective as Western scientific discourse and complementary to it. Āyurvedic medicine was regarded by some scholars as the leading field where the Indian ability to produce scientifically effective knowledge expressed itself. Reinterpretations of traditional medical concepts by means of biomedical theories helped to see them as grounded in natural prescriptions, instead of social rules, given by Āyurvedic texts. This accounts for the increasing interest that Āyurvedic medicine arouses in Western countries, especially among those who wish values to be reintroduced into biomedical theory.

Keywords: traditional medicine; Āyurvedic practice; nature; individual; medical anthropology; India.

Resumen

La medicina tradicional (Āyurveda) ha sido considerada por el nacionalismo indio como una sinécdoque por la cultura local y tradicional. Frente a la pretensión europea de superioridad tecnológica y científica, los intelectuales indios como Aurobindo, Vivenkananda, Radakrishnan, aceptaron las representaciones europeas de un pensamiento indio caracterizado por el misticismo y la intuición, y lo convirtieron en un medio de definición de la realidad, distintivo de la identidad india, considerándolo tan eficaz como el discurso científico occidental, y aún complementario. La medicina Āyurveda ha sido considerada como la principal competencia india en la que es posible expresar un conocimiento científico eficaz. Re-interpretaciones de los conceptos tradicionales de la medicina según teorías biomédicas basaron las prescripciones de los textos ayurvédicos en leyes naturales, y no en artificiosas convenciones sociales. Eso explica el interés por la medicina Āyurveda en Occidente, sobre todo entre los que desean reintroducir los valores en la teoría biomédica.

Palabras clave: medicina tradicional; pràctica ayurvédica; naturaleza; individuo; antropología médica; India.

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