Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

El ferrocarril a la Selva, història d'una frustració

Xavier Martí i Ylla

Resum


A partir de la meitat del segle XIX el país va viure una autèntica "febre ferroviària". I d'això se n'aprofitaren industrials i finacers, que veieren en els projectes per a nous traçats una oportunitat d'especulació. A les comarques gironines se'n realitaaren alguns de via estreta però foren diversos els que restaren en projecte.
La Selva no en quedà al marge: la disputa a la Diputació sobre si la línia que continuava a l'Empalme per arribar a Girona havia de passar per Santa Coloma o per Caldes, el que feia sortir de Blanes un ferrocarril fins a Vilajuïga, etc.I el que hauria estat l'únic propiament de la comarca, el 1929: la línia que hauria enllaçat Sils amb Anglès. El traçat tenia vint-i-sis km, un tunel de 355 metres i dos viaductes. I l'estació a Riudarenes i Sant Martí Sapresa, un baixador a Brunyola, l'estació final a Anglès i una de "gran" a Santa Coloma