Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La noció de competència en el projecte Tuning. Una anàlisi textual des de la Sociologia de l'Educació

José Luis Menéndez Varela

Resum


Les competències han esdevingut la pedra angular de la reforma dels sistemes educatius; també en l'ensenyament universitari. En aquest darrer cas, el projecte Tuning ha jugat un paper d'extraordinària rellevància a nivell internacional i ha suscitat tantes adhesions infrangibles com crítiques demolidores. Aquest article parteix d'una lectura ben arran dels textos del projecte i pretén un examen crític de la seva noció de competència. Amb aquest objetiu, hom prestarà atenció als aspectes més destacats que afecten la naturalesa i els elements constitutius de les competències —en aquest plural recurrent en Tuning— en relació amb el procés educatiu i l'educand. També serà objecte de consideració el context polític i econòmic en el que sorgeix el projecte, a partir del qual hom n'estableix els pressupostos, la finalitat i els objectius. Tot això serà fonamental per a calibrar l'impacte i l'evolució del projecte en el procés de reforma de l'educació superior.

Text complet: PDF