Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Intuïcions dels alumnes de secundària sobre la probabilitat. Una recerca sobre la influència del treball empíric en el cas d'un esdeveniment compost

Fermí Rojo Cort, Jordi Deulofeu i Piquet

Resum


En aquest article es presenta una investigació
relacionada amb dos conceptes probabilístics, l'espai
mostral i la probabilitat d'un esdeveniment compost,
realitzada amb alumnes de 2n d'ESO. En el camp de la
probabilitat és sabut que un ensenyament efectiu s'ha
de fomentar en el coneixement previ per part dels
professors de les intuïcions que presenten els
alumnes. En aquest sentit, un dels objectius d'aquest
treball és determinar i classificar les intuïcions dels
alumnes en relació amb els dos conceptes esmentats.
Aquesta tasca s'ha realitzat seguint els paràmetres
següents: el conjunt d'estratègies desenvolupades, la
comprensió de les situacions presentades i la
naturalesa de les argumentacions en relació amb els
diferents significats que pot prendre la probabilitat.
Per a l'obtenció de les dades s'ha utilitzat una de les
proves d'avaluació de les competències bàsiques
aplicades pel Departament d'Educació en els anys
2006-2007. Paral·lelament, s'ha analitzat la influència
del treball empíric en la formació i la modificació de
les intuïcions dels alumnes. En aquest sentit, els
resultats de la investigació assenyalen un camí a
seguir per ajudar els estudiants a crear intuïcions
correctes, i a la vegada mostren que certes intuïcions
que poden interferir en aquest camí sovint són
evitables amb l'ajut de l'experimentació.

Text complet: PDF