Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Influència del context dels enunciats de dos problemes PISA 2003 en els percentatges de resolucions correctes de l'alumnat de quart d'ESO : estudi per gènere

Antonio José García Bernabéu

Resum


Els mitjans de comunicació sovint utilitzen els
resultats de les proves PISA per analitzar el
nostre sistema educatiu. Habitualment, es
treuen conclusions globals de l'ensenyament a
Catalunya (o qualsevol país que hi hagi
participat) sense tenir en compte tots els factors
que han estat analitzats en l'estudi PISA.
Els problemes de matemàtiques de les proves
PISA es fonamenten en vuit competències
bàsiques i són els mateixos per a tot l'alumnat
de tots els països que hi participen. Sembla que
seria desitjable que el context dels enunciats
d'aquests problemes no influïssin en els
percentatges de resolucions correctes (ja que,
d'aquests, es treuen conclusions que influeixen
en les polítiques educatives).
En aquest article s'intenta analitzar si els
percentatges de resolucions correctes de dos
problemes PISA 2003, canvia si se'n modifica el
context dels enunciats.
Com es pot veure en el capítol 8 de resultats,
s'ha comprovat que, amb la mostra de 371
alumnes utilitzada en aquest estudi, el context
dels enunciats d'aquests problemes sí que
influeix en els percentatges de resolucions
correctes.
Un altre resultat que ens hem trobat i que
considerem interessant de destacar, ha estat
que el context dels enunciats d'aquests
problemes influeix més en les noies
que en els nois.

Text complet: PDF