Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

99 actes i una carta: una aproximació al discurs sobre el fracàs escolar

Núria Tria Parareda

Resum


En el present article farem una aproximació al discurs sobre l’anomenat fracàs escolar analitzant un conjunt de fonts primàries documentals. Així, amb l’objectiu de comprendre què passa quan diem que un alumne fracassa, analitzarem quins termes s’utilitzen quan es parla de fracàs escolar i quin significat tenen. Analitzant el llenguatge veurem com es classifiquen els alumnes, com s’argumenten les intervencions, com el significat d’algunes categories només s’entén des del seu ús i com l’orientació i l’acompanyament dels alumnes són conceptes amb una forta càrrega ideològica.

L’anàlisi ens permetrà concloure que el discurs sobre el fracàs escolar no és un discurs monolític i que el treball en xarxa, entenent-lo també en l’àmbit simbòlic, permet fer visible les múltiples veus del discurs educatiu, també les veus dissonants.


Text complet: PDF PDF (Castellano)