Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

L'Ús pedagògic de la fotografia històrica = Pedagogical use of historical photography

Antonio Rodríguez de las Heras

Resum


La proposta de l'ús pedagògic de la fotografia històrica es basa en un mètode
d'anàlisi de la fotografia que s'exposa a la primera part de l'article. El mètode parteix
de la interpretació de la fotografia com un fragment de temps (instant) i com un fragment
d'espai (mirada). A partir d'aquesta visió es va deduint la forma de treballar amb
la fotografia, que es pot resumir en els passos principals següents: extracció de la informació
que conté el fragment; introducció del fragment en una «solució informativa»
o context, ajustament de la fotografia com a fragment de temps amb altres fragments
per obtenir com a resultat la percepció de processos; i ajustament de la fotografia com
a fragment d'espai amb altres fragments per a facilitar assolir, mitjançant l'observació
de singularitats com les fotografies, un nivell d'abstracció i no tan sols descriptiu. A
partir de l'exposició del mètode, és fàcil fer-ne derivar la seva aplicació pedagògica i
la intensificació d'activitats intel·lectuals com l'extracció d'informació, l'observació i
l'anàlisi, la creació de relacions, la percepció dels processos i l'exercici de l'abstracció.

Text complet: PDF