Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Entre l'entusiasme i l'obstruccionisme: la realitat de l'escola valenciana durant la Segona República (1931-1939) = Between Enthusiasm and obstructionism: The realities of the valencian School during the Second Republic (1931-1939)

María del Carmen Agulló Díaz

Resum


Una mirada crítica respecte del debat teòric i de les pràctiques escolars a les comarques
valencianes al llarg de la Segona República ens revela que els enfrontaments constants
de caràcter polític que tingueren lloc entre els principals partits d'aquest àmbit
territorial condicionaren, en bona mesura, la realitat de les polítiques educatives republicanes
provinents dels organismes estatals. Els plantejaments oposats del Partit
d'Unió Republicana Autonomista (republicà, laic, populista) i la Dreta Regional
Valenciana (catòlica, de dretes, interclassista) en temes com l'escola unificada, el laïcisme o la coeducació, provocaren el retard en l'aplicació del Pla nacional de cultura, l'aplicació
de mesures obstruccionistes al desenvolupament de l'escola pública, i el boicot
a la materialització de pràctiques laiques i coeducatives. Tot plegat, la manca de
consciència nacionalista de tots dos partits, afegida a la despreocupació pels temes
identitaris dels partits estatals, va conduir al fet que no fructificaren els esforços d'importants
sectors del magisteri per aconseguir una escola en valencià. L'escola valenciana,
malgrat tot, va viure durant l'etapa republicana la seua època més lluminosa.

Text complet: PDF