Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Les Escoles en el temps de la guerra : l'aplicació del CENU a l'ensenyament primari a Granollers 1936-1939 = Schools in wartime : Applying the CENU (Council for New Unified Schools) in Granollers during the Civil War (1936-39)

Rosa Serra i Sala

Resum


Com que les escoles han definit un dels models de ciutadania, he agafat
aquest punt de referència per explorar en l'educació del primer terç del segle
XX a la ciutat de Granollers, capital del Vallès Oriental. Amb l'esclat de la
Guerra Civil es va reorganitzar aquest model de participació de la ciutadania en un dels aparells de gestió: l'escola. Calia elaborar la descripció del sistema
escolar previ al conflicte bèl·lic; així es podrien percebre les actuacions aplicades
durant la reforma del model educatiu que corresponia una nova orientació
de la societat civil. L'aplicació del CENU a les escoles de la ciutat fou un
fet que va canviar el mapa escolar de la ciutat i l'orientació laboral del professorat.
A l'article es poden llegir les línies d'actuació seguides a Granollers. La
naturalesa de les reformes correspon a les propostes d'higiene, salubritat i
pedagogia proposades des de l'escola nova. En l'àmbit del professorat no es va
notar pràcticament cap canvi a les escoles regides per l'Estat. Els mestres de les
escoles tancades s'adaptaren al nou ordre social i laboral del CENU i hi hagué
moviment en el professorat, motivat per desplaçaments a d'altres poblacions,
per trasllat al front de guerra, per jubilació i per defunció.
Exposades les característiques del CENU a Granollers, es veu que es van
aplicar les quatre accions plantejades en la seva totalitat. El professorat dels
grups escolars va seguir amb els nomenaments oficials; els que no tenien titulació
van passar pel règim d'oposicions prescrit. Tot aquest procés adquirí
relleu, però unit com anava al procés de guerra, va sofrir un desgast progressiu
en la societat civil, que patia a la rereguarda les migradeses i la inestabilitat de
la Guerra Civil; ambdós fets va contribuir, de manera progressiva l'absentisme
escolar.

Text complet: PDF