Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Els Programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef

Àlvar Peris Blanes

Resum


La gastronomia, com a part indiscutible de la cultura d'una societat, és un àmbit sobre el
qual s'edifiquen les identitats individuals i col·lectives. Naturalment, també les nacionals.
En aquest sentit, s'utilitzen els seus elements per a construir determinats discursos
sobre la nació atenent un moment històric i polític precís. Considerant que la televisió és
un dels instruments idonis per a canalitzar els imaginaris nacionals en la
contemporaneïtat, pensem que podria resultar especialment interessant indagar els
discursos sobre la nació que es formulen en els programes d'entreteniment, tenint en
compte el seu consum habitual per part dels espectadors. Per tant, aquest article pretén
aprofundir en el concepte de nació espanyola que es difon per un dels gèneres televisius
més prolífics dels darrers anys, com són els programes de cuina i, més en concret, en el
concurs de talents d'èxit MasterChef, un format que s'ha emès per les pantalles de mig
món.

Text complet: Text complet