Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

Comunicació política i estratègia electoral: Xavier Trias i les eleccions municipals del 22 de maig del 2011 a Barcelona

David Caminada Díaz

Resum


En les eleccions municipals del 22 de maig del 2011 el candidat de CiU es va imposar a les
urnes. En el seu tercer intent des del 2003, el veterà polític Xavier Trias aconseguia
derrotar el PSC, que controlava l'Ajuntament des de l'any 1979, quan es van celebrar els
primers comicis locals de la nova etapa democràtica. Seguint propostes d'anàlisi
provinents de la comunicació política i el màrqueting, aquest article indaga les raons de
l'èxit del candidat nacionalista: les fortaleses del candidat (diàleg, empatia, experiència),
la selecció d'eslògans rellevants i simples («L'alcalde de les persones», «El canvi en
positiu» i «Tu&Trias»), una campanya transversal en la qual es va potenciar l'organització
de trobades directes amb públics objectius (reunions, col·loquis, dinars), la difusió
d'informació a través de periodistes i mitjans de comunicació tradicionals, i una estratègia activa a Internet i les xarxes socials.

Text complet: PDF