Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO)

La transposición didáctica interna de la Revolución Industrial en manuales de enseñanza media: textualización de las nociones de cambio y causalidad/Internal didactic transposition of the Industrial Revolution in secondary school textbooks

Paül Limorti

Resumen


Abstract: This paper analyses the pedagogical concept of didactic transposition by applying it to the case of the body of knowledge «Industrial Revolution» as textualized in a sample of five History textbooks for the 4th grade of the Spanish secondary education (ages 15-16). We pay special attention to the way notions of transformation and cause are discursively expressed. All of this in order to establish the foundations of a discursive analysis that would help to better know the grammatical structures (of a l1, l2 or le) through whom students have access to the academic knowledge and the control of which is essential for the comprehension and production of academic texts in the field of the Social Sciences.

_____________________________________________________________________________________________

Resumen: Este artículo estudia el concepto pedagógico de transposición didáctica aplicándolo al caso del saber histórico «Revolución Industrial» tal y como aparece textualizado en una muestra de cinco manuales de ciencias sociales para 4.º de Educación Secundaria. Se analiza especialmente la manera como se expresan discursivamente las nociones de transformación y de causa. Todo ello con el objetivo de sentar las bases de un análisis discursivo que permita conocer las estructuras gramaticales (de una L1, L2 o LE) a través de las cuales el alumno accede al contenido académico y cuyo dominio es vital para la comprensión y la producción de textos académicos del ámbito de las ciencias sociales.


Texto completo: PDF